Sabtu, 23 Januari 2021

WAQAF DAN SAKTAH PADA 'IWAJA' (عِوَجًا)

 WAQAF DAN SAKTAH PADA 'IWAJA' (عِوَجًا)

ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ ٱلَّذِىٓ أَنزَلَ عَلَىٰ عَبْدِهِ ٱلْكِتَٰبَ وَلَمْ يَجْعَل لَّهُۥ عِوَجَا ۜ ۝ قَيِّمًا لِّيُنذِرَ بَأْسًا شَدِيدًا مِّن لَّدُنْهُ وَيُبَشِّرَ ٱلْمُؤْمِنِينَ .. (الكهف: ١-٢)
Bagi yang melazimi pembacaan Surah Al Kahfi, Ada dua cara yang boleh dipilih ketika sampai di penghujung ayat satu Surah Kahfi ini :
1- Waqaf
2- Wasal yaitu menyambung bacaan kepada ayat seterusnya dengan saktah.
🔷 WAQAF
Tiada salah anda waqaf pada hujung ayat 1 bahkan sunat hukumnya. Menjadi amalan Rasulullah SAW waqaf pada hujung setiap ayat dan ia dipanggil وَقْفُ المَسْنُونِ waqaf yang disunatkan.
Caranya ialah waqafkan bacaan pada kalimah ‘iwaja’ dengan alif dua harakat عِوَجَا . Diwaqafkan sebagai Mad Iwadh. Kemudian menarik nafas dan menyambung pembacaan kepada ayat 2 bermula kalimah قَيِّمًا .
🔷 WASAL(SAMBUNG) BESERTA SAKTAH
Caranya ialah dengan membaca kalimah ‘Iwaja’ dengan alif dua harakat عِوَجَا bukan dengan tanwin عِوَجًا . Alif itu disebut alif yang ditukarkan dari tanwin (الأَلِفُ المُبْدَلَةُ مِنَ التَّنْوِينِ).
Berhentikan suara selepas perkataan ‘عِوَجَا’ tetapi jangan menarik nafas baru bahkan kekalkan nafas yang sama . Kemudian teruskan bacaan kepada ayat kedua.
Kesalahan yang selalu berlaku ialah mendatangkan saktah dengan tanwin pada huruf jim (عِوَجًاۜ قَيِّمًا ). Yang tepatnya ialah membaca dengan alif yang ditukarkan dari tanwinnya (الأَلِفُ المُبْدَلَةُ مِنَ التَّنْوِينِ) dan bukan tanwin ( عِوَجَاۜ قَيِّمًا).
✅ Ibnu Bazish yang wafat pada tahun 540 H (ابن الباذش ) menyebut di dalam kitabnya Al Iqna’ :
عِوَجًا بِوَقَفَةٍ لَطِيفَةٍ مِنْ غَيْرِ قَطْعٍ وَلَا تَنْوِينٍ
Kalimah Iwaja adalah dengan waqaf yang ringan(saktah) tanpa memutuskan (nafas) dan tanpa tanwin (pada jim).
✅ Syeikh Dr Aiman Suwaid, ulama' Al Quran terkenal dari Syiria ada menyebutkan satu kaedah penting berkait masalah ini :
حُكْمُ الكَلِمَةِ المَسْكُوتِ عَلَيْهَا كَحُكْمِ الكَلِمَةِ المَوْقُوفِ عَلَيْهَا
Hukum bagi kalimah yang disaktahkan atasnya adalah seperti hukum bagi kalimah yang diwaqafkan atasnya.
Maksudnya : apabila kita waqaf dengan Mad Iwadh iaitu dengan membuang tanwin dan menggantikannya dengan alif, maka ketika saktah pun sama dibuang tanwin.
✅ Kaedah ini menepati apa yang disebut pengarang Kitab Ad Durr Al Yatim, ' Allamah Al Barkawi (w981 H) :
السَّكْتُ قِطْعَةٌ بِلَا تَنَفُّسٍ وَحُكْمُهُ حُكْمُ الوَقْفِ
Saktah ialah pemutusan(suara) tanpa tarikan nafas, dan hukumnya ialah hukum waqaf.Wallahu a'lam




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

الحمدلله الله اكبر
TOLONG SHARE KEPADA ORANG LAIN SEMOGA MANFAAT DAN MISI BANTERAS BUTA AL-QURAN INI MENDAPAT SAMBUTAN DARI UMAT ISLAM.. INSYAALLAH.. آمين‎
💖 BANTU KAMI 🙏 🇲🇾 TEKAN BUTANG LIKE 👍 DAN SHARE📢📢
جزاك الله

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.