Sabtu, 23 Januari 2021

PERBEZAAN TULISAN KALIMAH 'IBRAHIM' Di dalam Surah Al-Baqarah ayat 132

 PERBEZAAN TULISAN KALIMAH 'IBRAHIM'



Ditanya : "kenapa perkataan ‘Ibrahim’ ditulis berbeza. Di dalam Surah Al-Baqarah ayat 132 ditulis dengan ya’ kecil (إِبْرٰهۧم ) dan di dalam Surah Ali Imran ayat 33 pula ditulis dengan ya’ bertitik [إِبْرٰهيم]".
HURAIAN :
1- Cuba anda buka Al Quran dan teliti perkataan Ibrahim di dalam surah Al Baqarah di dalam surah yang lain. Anda akan pelik. Di dalam Al Baqarah, ia ditulis tanpa ya(hanya ya gantian) sedang di dalam Surah lain dengan ya.
🔶 AL BAQARAH: Ayat 124,125,126,127 dan selainnya.
🔶 SELAIN AL BAQARAH : Surah Ali Imran ayat 33, Surah An Nisa' ayat 54, Al An'am ayat 163 dan selainnya.
2- Perlu dfahami dahulu bahawa pada zaman Nabi SAW, tiada titik dan baris(atas,bawah dan depan) pada huruf. Ini disebut dalam banyak nukilan di antaranya Al-Qiraat Al-Quraniyyah karangan Syeikh Abdul Salim Mukram. Ini bermakna, huruf ya’ juga tidak ada dua titik di bawahnya ketika itu.
🔷 JAWAPAN 1 :
Ia ditulis begitu secara Tauqifi (رَسْمٌ تَوقِيفِىٌّ). Secara mudah, tauqifi dapat diertikan sebagai suatu perkara yang tidak perlu ditanya kenapa. Kita hanya mengikuti langkah generasi kita (sahabat) tanpa perlu bertanya kenapa ditulis begitu. Ini kerana ia adalah apa yang ditulis sahabat ketika pembukuan Mushaf induk zaman Sayyiduna Usman RA.
🔷 JAWAPAN 2 :
Sebahagian ulama’ cuba merungkaikan perkara ini menyebutkan beberapa kemungkinan yang membawa kepada perkara ini :
1-Untuk memberitahu bahawa perkataan Ibrahim ada yang dibaca dengan alif dan ada yang dibaca dengan ya’ . Ini kerana perkataan Ibrahim juga dibaca dengan Ibraham. Ibnu Zakwan murid Imam Ibnu ‘Amir contohnya membaca kalimah Ibrahim pada 33 tempat di dalam Al-Quran dengan alif iaitu Ibraham (إبراهام ) . Al-Imam Abu Mansur Al-Azhari menyebutkan di dalam Maani Al-Qiraatnya :
وَمَنْ قَرَأَ : ( إِبْرَاهَامُ ) فَهِيَ لُغَةٌ عِبْرَانِيَّةٌ تُرِكَتْ عَلَى حَالِهَا وَلَمْ تُعَرَّبْ
Dan siapa yang membaca dengan Ibraham maka ia adalah Bahasa Ibrani yang dikekalkan dalam keadaannya tanpa dii’rabkan(tanpa dilibatkan peletakan harakat).
Dan disebutkan oleh Abu Hasan As-Sulami bahawa adalah Penduduk Syam dahulunya membaca perkataan Ibrahim dengan alif (Ibraham) pada sebahagian tempat kemudian mereka meninggalkannya. Perkara ini disebutkan Abu Syamah di dalam Ibrazul Maani min Hirzil Amani.
Oleh kerana itu Al-Imam As-Sakhawi menyebut di dalam Fathul Wasid :
وَجْهُ رَسْمِهِ : التَّنْبِيهُ عَلَى قِرَاءَةِ ( إِبْرَاهَام ) وَحُذف الألف منه اختصاراً .
Wajah penulisan (tanpa ya’) menunjukkan peringatan adanya bacaan Ibraham dan dibuangkan alif tersebut untuk meringkaskan.
2-kerana Surah Al-Baqarah sebahagian besarnya menceritakan tentang Bani Israil dan memang Bani Israil menyebutnya Ibraham. Ini adalah seperti yang disebut oleh Al Azhari bahawa Ibraham adalah perkataan berbahasa Ibrani. Maka munasabah penulisan dengan dibuang ya’.

والله أعلم




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

الحمدلله الله اكبر
TOLONG SHARE KEPADA ORANG LAIN SEMOGA MANFAAT DAN MISI BANTERAS BUTA AL-QURAN INI MENDAPAT SAMBUTAN DARI UMAT ISLAM.. INSYAALLAH.. آمين‎
💖 BANTU KAMI 🙏 🇲🇾 TEKAN BUTANG LIKE 👍 DAN SHARE📢📢
جزاك الله

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.