Sabtu, 23 Januari 2021

Apakah hukum menggugurkan mad dua harakat (Mad Asli) pada lafaz jalalah (Allah)

 Apakah hukum menggugurkan mad dua harakat (Mad Asli) pada lafaz jalalah (Allah) seperti :

الطَّيِّبَاتُ للهِ - سُبْحَانَ الله - الحَمْدُ للهِ – لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ
HUKUM :
1- Jika kalimah Allah itu terdapat di dalam solat dan ia adalah rukun solat seperti Al Fatihah dan Tahiyyat Akhir, ia boleh membatalkan solat.
2- Jika kalimah Allah itu terdapat di dalam solat tetapi bukan rukun solat contohnya kata سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ InsyaAllah ia tidak membatalkan solat.
3- Jika kalimah Allah itu terdapat di dalam Al Quran, maka adalah Haram menggugurkan mad dua harakat padanya samada di dalam solat atau di luar solat. Ini kerana ia adalah penyimpangan dari apa yang diajar Rasulullah.
4- Jika kalimah Allah itu adalah kalimah contohnya zikir sebanyak 33 kali kalimah سُبْحَانَ الله selepas solat, Sebahagian ulama' menganggap zikir terse but tidak sempurna dan tidak diterima.
DALIL DAN HURAIAN :
🔶 1- Syeikh Ahmad Al Banna’ di dalam Ittihaf Fudhala’ Al Basyar :
المَدُّ الأَصْلِىُّ هُوَ الطَّبِيعِىُّ الَّذِى لَا تَقُومُ ذَاتُ الحَرْفِ المَدِّ إِلَّا بِهِ
Mad asli adalah Mad Thobi’ie yang zat huruf tidak mampu berdiri tanpanya.
Maksud : Mad adalah SIFAT dan ZATNYA ialah huruf yang tersembunyi di sebaliknya. Sifat dan Zat tidak boleh berpisah. Jadi perlu difahami bahawa mad dua harakat di antara huruf Lam dan Ha’ lafaz ‘Allah’ bukan sifat panjangnya dua harakat sebagai Mad Asli atau disebut Mad Thobi’ie, tetapi di sebaliknya ada zat huruf yang tidak terpisah darinya iaitu huruf alif.
Mudahnya, seseorang yang menggugurkan madnya , bererti dia telah menggugurkan satu huruf di samping sifat mad itu sendiri.
Contohnya bila pembaca menggugurkan mad pada lafaz َقَال dan dibaca قَلَ, maka bermakna pembaca juga telah menggugurkan zatnya iaitu huruf alif.
‼ PERINGATAN : Terkurang kadar pada Mad selain Mad Asli/Mad Thobi’ie, masih ada keringanan dan perbincangan Ulama’ padanya contohnya empat harakat dibaca tiga harakat pada Mad Munfasil, tetapi apabila berlaku pengurangan kadar panjang pada Mad Asli/Mad Thobi’ie dari dua harakat kepada satu harakat, ia sangat bahaya.
🔶 2- Syeikh Ibrahim Eit Waghuri ketika mentahqiq kitab ‘Arf An Nad ada menghuraikan kaedah penting yang disebutkan Allamah Abi Al ‘Abbas al Hilali (sebagai dalil haram menggugurkan Mad asli) :
كُلُّ مَا يَسْتَلْزِمُ الحَرَامَ فَهُوَ حَرَامٌ
Setiap apa yang membawa kepada yang haram maka ianya haram.
Katanya : “Alangkah baiknya jika orang yang menentang (ulama’ yang menolak haramnya meninggalkan Mad asli) mengingati bahawa Mad thobi’ie ini diambil dari Rasulullah dan sampai kepada kita dengan mutawatir… “.
🔹Kemudian beliau menaqalkan kata-kata Imam Tajuddin As Subki (wafat 771 H) di dalam Man’u Al Mawani’ : “Ketahuilah bahawa tujuh qiraat yang mutawatir, madnya adalah mutawatir, Imalahnya adalah mutawatir, semuanya adalah jelas tanpa syak padanya…”.
🔹Beliau kemudiannya menaqalkan pula kata-kata Syeikh Muhammad Az Zurqani (wafat 1367 Hijrah) di dalam Manahil Al-Irfan: “Bagaimana mungkin apa yang telah ijma’ oleh para Ahli Quran (قراء ) generasi demi generasi tidak mutawatir, dan jika Mad dan menjelaskan Hamzah bukan mutawatir atas Ithlaq, maka apa lagi yang yang mutawatir”.
Maksud : Syeikh Ibrahim Eit Waghuri ingin menyampaikan bahawa meninggalkan Mad Asli bermakna meninggalkan cara bacaan Rasulullah. Oleh kerana meninggalkan cara bacaan Rasulullah adalah Haram, maka hukum mengabaikan Mad Asli/Thobi’ie juga menjadi Haram. Mana mungkin dibaca Al Quran yang diturunkan dan diajarkan kepada Rasulullah tetapi tidak dengan cara bacaan Rasulullah.
🔶 3- ‘Allamah Al Hilali di dalam ‘Arf An Nadd menyebutkan bahawa dua mufassir agung iaitu Imam Al Baidhawi As Syafi’ie ( wafat 685 H) dan Imam Abu Su’ud Al ‘Imadi Al Hanafi (wafat 982 H) di dalam tafsir mereka menyatakan :
أَنَّ إِسْقَاطَ الأَلِفِ اسْمِ الجَلَالَةِ لَحْنٌ تَفْسُدُ بِهِ الصَّلَاةُ وَلَا يَنْعَقِدُ بِهِ صَرِيحُ اليَمِينِ.
Bahawa menggugurkan alif( Mad) pada lafaz jalalah, adalah kesalahan yang merosakkan solat dan tidak dikira lafaz sumpah yang jelas dengannya.
Maksud :
1 : Solat tidak sah jika meninggalkan Mad dua harakat pada lafaz ‘Allah’ yang melibatkan bacaan rukun di dalam solat seperti Al Fatihah dan Tahiyyat Akhir.
2- Sumpah dengan nama Allah, dengan kalimah Qasam(sumpah) yang jelas contohnya وَاللهِ tidak terpakai jika tidak disebut dengan Mad dua harakat padanya.
🔶 4- Berkata Al Ajhuri di dalam Syarah Mukhtasar:
وَلَا بُدَّ فِى الجَلَالَةِ مِنَ المَدِّ الطَابِعِىِّ فَإِنَّ تَارِكَهُ لَا تُجْزِئُهُ صَلَاتُهُ وَكَذَالِكَ الذَّاكِرُ لَا يَكُونُ ذَاكِرًا بِتَرْكِهِ.
Tidak dapat tidak pada lafaz Jalalah perlu ada Mad Thobi’ie.
Sesungguhnya orang yang meninggalkannya, tidak sah solatnya, begitu juga orang yang berzikir, tidak diapanggil orang yang berzikir dengan meninggalkannya.
MAKSUD :
1- Tidak sah solat jika orang bersolat meninggalkan mad dua harakat pada lafaz ‘Allah’ yang melibatkan bacaan rukun di dalam solat seperti ‘takbiratul ihram.
2- Tidak dianggap orang yang berzikir, jika mengabaikan Mad asli dua harakat pada lafza jalalah.
✅ KESIMPULAN : Pendapat saya bukan muktamad. Saya sendiri masih mencari rujukan yang lebih kuat jika terjumpa. Rujuklah kepada guru-guru yang lain. Jika di sana ada hujah yang lebih kuat, tolak pendapat saya dan berpeganglah dengan pendapat itu. Mohon maaf andai terdapat kesalahan dan kekurangan di dalam tulisan ini.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

الحمدلله الله اكبر
TOLONG SHARE KEPADA ORANG LAIN SEMOGA MANFAAT DAN MISI BANTERAS BUTA AL-QURAN INI MENDAPAT SAMBUTAN DARI UMAT ISLAM.. INSYAALLAH.. آمين‎
💖 BANTU KAMI 🙏 🇲🇾 TEKAN BUTANG LIKE 👍 DAN SHARE📢📢
جزاك الله

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.