Isnin, 8 Mac 2021

MAD TA’ZHIM ( مد التعظيم )

 

Rasa tersentuh hati apabila saya dengar ramai guru Al quran yang ajar di FB live, yg paling sedih antaranya ada juga Qari antarabangsa, ajar dengan memberi hukum tajwid mengikut fahaman fikiran sendiri tanpa meminta kepastian daripada ulamak Al quran terlebih dahulu dan tanpa menguasai kaedah yang lengkap sebelum mengajarkan ilmu kepada masyarakat.
Sebelum saya cerita salah yang dah berlaku dari kebanyakan penggunaan mereka
Saya nak kongsi dulu #Kaedah yang amat penting ini secara ringkas
بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه
وبعد !
Terdapat #dua_sebab_mad Far’ie yang wajib ada untuk panjangkan huruf mad (ا.و.ي) lebih dari dua harakat, iaitu :
#Sebab yang pertama adalah #Sebab_Lafzi ( sebab dari segi lafaz atau sebutan ). Dan sebab lafzi berlaku jika terdapat selepas huruf mad, 2 huruf ini iaitu :
I- Huruf hamzah
II- huruf sukun
#Sebab yang kedua adalah #Sebab_Maknawi (sebab Mad adalah untuk menjaga makna). Dan jenis Mad untuk menjaga makna ada dua iaitu :
I- Mad takzim ( Mengagungkan )
II- Mad tabriah
Untuk sebab yang pertama(lafzi ء ،ْ ) , semua qiraat mesti perlu ikut.
Maksudnya semua Qiraat semestinya perlu amalkan iaitu huruf mad mesti dibaca dengan panjang apabila terdapat huruf hamzah atau sukun selepasnya,
#tetapi untuk sebab yang kedua pula adalah #maknawi, BUKAN semua qiraat menggunakannya.
Hanya ada pada beperapa Qiraat dan toriq sahaja yang menganggap sebab mad maknawi adalah sebagai sebab mad seperti Mad takzim.
Seperti mana bacaan kita di #Malaysia ialah hafs An Asim, yang mempunyai lebih dari 50 toriq.
Hanya beperapa toriq sahaja yang boleh dibaca mad Munfasil dengan kadar dua harakat contoh :
بِمَا أُنزِلَ
Akan dibaca mad munfasil pada kalimah Tawhid
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ - لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ
Dengan kadar 4 harakat, kerana ada sebab lagi satu selain dari hamzah iaitu sebab maknawi atau Takzim (Mengagungkan Lafzu jalalah & Almubalaghah fi Annaffi)
Ini adalah untuk membuat perbezaan antara mad munfasil dalam Kalimah Tawhid, dengan semua mad munfasil lain yang kebiasaannya dibaca dengan kadar 2 harakat.
Tetapi kalau toriqnya dibaca semua Mad Munfasil dengan kadar 4 harakat, tidak perlu wujudnya mad takzim kerana tiada sebab untuk wujudkan mad takzim jika kadar bacaanya adalah sama pada kalimah Tawhid :
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ - لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ
Hanya ambil sebab lafzi sahaja
yang dibaca semua mad munfasil dengan kadar 4 harakat
Jadi tak perlu guna istilah mad takzim, kerana sebab wujudnya Mad Takzim adalah untuk membuat perbezaan antara bacaan Mad dalam kalimah Tauhid (4 harakat ) dengan semua Mad Munfasil yang boleh dibaca dengan kadar 2 harakat.
#Jika dah semua dibaca dengan kadar 4 harakat, tidak ada sebab untuk digunakan Mad Takzim pada Kalimah Tawihid dalam toriq syatibiyah.
InsyaAllah satu hari nanti saya akan #ajar kaedah lengkap melalui fb live secara #Percuma untuk memberi pencerahan kepada semua tuan-tuan & puan-puan serta guru2 Al quran berkaitan kesalahan penggunaan tersebut.
#Wahai guru-guru Al quran, kerja kita hanya untuk sampaikan kaedah ilmu yang tepat dan sudah ditetapkan oleh ulamak Al quran tanpa memasukkan fahaman fikiran kita sendiri tanpa merujuk kepada yang ahli.
#Harap semua dapat lengkapi kaedah dengan penggunaan yg betul & tepat dahulu sebelum mengajarkan kepada orang lain.
Semoga bermanfaat insyaAllah
Ikhlas:


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

الحمدلله الله اكبر
TOLONG SHARE KEPADA ORANG LAIN SEMOGA MANFAAT DAN MISI BANTERAS BUTA AL-QURAN INI MENDAPAT SAMBUTAN DARI UMAT ISLAM.. INSYAALLAH.. آمين‎
💖 BANTU KAMI 🙏 🇲🇾 TEKAN BUTANG LIKE 👍 DAN SHARE📢📢
جزاك الله

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.