Jumaat, 12 Februari 2021

SATU AYAT DENGAN TAJWID LEBIH BAIK

 SATU AYAT DENGAN TAJWID LEBIH BAIK

Guru-guru! jangan terlalu mudah mengizinkan murid membaca terlalu banyak . BIAR SEDIKIT TETAPI TELITI. Jangan gembira dengan murid yang mengkhatamkan Al Quran tetapi lemah, tetapi bergembiralah andai muridmu baru membaca sejuzu’ tetapi mahir dan menguasai. Adatnya, murid atau ibubapa mereka akan menekan guru mempercepatkan khatam, maka guru perlu ada prinsip. TAK MAHIR TAK UBAH. Kecuali kes tertentu.
🔶 CARA AHLI QURAN DAHULU :
Yunus bin Abi Arja’ berkata : “Adalah Abu Musa Al Asy’ari (W44H) mengajarkan kami Al Quran lima ayat lima ayat”.
Kata Abu Bakar bin ‘Ayyash (W193H) : “Ketika aku berumur 21 tahun, aku mendatangi ‘Ashim lalu aku mengambil bacaan darinya lima ayat lima ayat.Dan ‘Ashim memberitahuku, katanya: “aku mengambil bacaan dari Zirr bin Hubaisy tiga ayat tiga ayat”. Dan Zirr pula berkata : “ aku mengambil bacaan dari Abdullah bin Mas’ud satu ayat satu ayat. Apabila aku selesai membaca, Abdullah bin Mas’ud akan berkata :
خُذْهَا إِلَيْكَ وَهِىَ خَيْرٌ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ وَلَهِىَ خَيْرٌ مِنَ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا.
Peganglah ia(satu ayat yang diajar), ia lebih baik dan bernilai dari apa yang terbit atasnya matahari dan ia lebih baik dari dunia dan apa yang ada di dalamnya".
Rujukan : Jamal Al Qurra’ oleh Imam As Sakhawi.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

الحمدلله الله اكبر
TOLONG SHARE KEPADA ORANG LAIN SEMOGA MANFAAT DAN MISI BANTERAS BUTA AL-QURAN INI MENDAPAT SAMBUTAN DARI UMAT ISLAM.. INSYAALLAH.. آمين‎
💖 BANTU KAMI 🙏 🇲🇾 TEKAN BUTANG LIKE 👍 DAN SHARE📢📢
جزاك الله

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.