Rabu, 3 Februari 2021

DOA KUAT HAFAZAN DIAJAR IMAM WAKI’

DOA KUAT HAFAZAN DIAJAR IMAM WAKI’ 


Semua kita tahu bahawa Imam As Syafie suatu hari pernah mengadu kepada gurunya Al Imam Waki’ bin Al Jarrah وَكِيع بن الجرَّاح  (W197 H) tentang lemahnya hafazan.  Lalu Imam Waki’ berkata : اسْتَعِنْ عَلَى الحِفْظِ بِتَرْكِ المَعَاصِى  Bantulah hafazanmu dengan meninggalkan maksiat.


Sehingga Imam As Syafie menguntaikan syairnya yang sangat terkenal : 


شكَوْتُ إِلَى وَكِيعٍ سُوْءَ حِفْظِى    فَأَرْشَـدَنِي إِلَى تَرْكِ المَعَاصِي

وَأَخْـبَرَني بِـأَنَّ العِلْمَ نُـورٌ              ونُـورُ اللهِ لا يُهدَي للعَاصِى  


Aku telah mengadu kepada guruku Waki’ tentang buruknya hafazanku 🔹 Beliau menasihatkanku supaya meninggalkan maksiat 🔹Beliau memberitahuku bahawa ilmu itu adalah cahaya 🔹 Dan sesungguhnya cahaya Allah itu tidak akan dianugerahkan kepada mereka yang melakukan maksiat.


Di dalam kitab Mustathraf karangan Syibuddin Al Abshihi (W850H), disebutkan atsar bahawa Imam Waki’ ada juga berkata :


“ Jika engkau ingin menjadi manusia yang paling kuat hafazan, maka ucapkanlah ketika mengangkat kitab atau Mushaf atau ketika mula membaca apa yang engkau ingin :


بِسْم اللهِ وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاللهُ أَكْبَرُ وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ العَلِىِّ العَظِيمِ عَدَدَ كُلِّ حَرْفٍ كُتِبَ وَيُكْتَبُ أَبَدَ الآبِدِينَ وَدَهْرَ الدَّاهِرِينَ وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ.


Terjemah keratan ini sahaja. sebab yang lain semua boleh faham maknanya InsyaAllah.


 عَدَدَ كُلِّ حَرْفٍ كُتِبَ وَيُكْتَبُ أَبَدَ الآبِدِينَ وَدَهْرَ الدَّاهِرِين

Dengan nama Allah... bilangan setiap huruf yang telah ditulis, sedang dan akan ditulis selama-lamanya.

Kefahaman: Seolah-olah kita membaca bismillah Subnallahu bagi setiap huruf

Mudah mudahan ada manfaat. Kata guru saya warga Yaman, boleh diamalkan bahkan masyhur doa dan kitab  ini di sisi mereka.  Wallahu A'lam.


Jumaat, 29 Januari 2021

Bacaan Semasa Iktidal رَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ Belajar AlQuran M.s 11...

KALIMAH (بِأَيۡيْدٍ) SURAH AD DZARIYAAT DITULIS DENGAN DUA YA’. KENAPA?

 KALIMAH (بِأَيۡيْدٍ) SURAH AD DZARIYAAT DITULIS DENGAN DUA YA’. KENAPA? 


🔶 Syeikh Muhammad Syamlul di dalam I’jaz Rasm Al Quran ada menyebut :


Seperti apa yang telah kami sebutkan, sesungguhnya penambahan pada binaan menunjukkan penambahan pada makna. Adakah di sana sesuatu yang lebih dahsyat dari penciptaan langit. (Firman Allah) Kamukah yang sukar diciptakan atau langit? Tuhan telah membinanya (dengan Kukuh)! An Nazi'aat :27. Sesungguhnya penambahan huruf Ya’ pada kalimah ‘بِأَيۡيْدٍ’  memperjelaskan tentang kekuatan dan kehebatan langit dan kekukuhan pembinaannya. 


Petikan teks arabnya :


كَمَا سَبَقَ أَنْ ذَكَرْنَا فَإِنَّ زِيَادَةَ المَبْنَى يَدُلُّ عَلَى زِيَادَةِ االمَعْنَى فَهَلْ هُنَاكَ أَشَدُّ مِنْ خَلْقِ السَّمَاءِ؟ أَأَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ ۚ بَنَاهَا (النازعات : 27) .إِنَّ  زِيَادَةَ حَرْفٍ "ي" فِى كَلِمَةِ بِأَيۡيْدٍ يُوَضِّحُ قَوَّةَ وَشِدَّةَ السَّمَاءِ وَمَتَانَةَ سَمْكِهَا وَبِنَائِهَا..


🔶 HURAIAN :


Ada tiga ayat Al Quran, yang menggunakan lafaz (أَيْدٍ). Dua yang awal iaitu ayat 195 Surah Al A’raaf dan ayat 17 Surah Shod lebih kepada maksud tangan dan kekuatan manusia. 


Adapun (أَيْدٍ) pada Surah Ad Dzariyaat bermaksud kekuatan Allah. Maka kerana itu, diletakkan dua ya’. Jadi, hikmahnya untuk membezakan kekuatan makhluk dan kekuatan Pencipta. Cuba anda teliti ayat-ayat di bawah dan fahami yang saya sebutkan tadi :


AYAT 1 :


أَلَهُمْ أَرْجُلٌ يَمْشُونَ بِهَا ۖ أَمْ لَهُمْ أَيْدٍ يَبْطِشُونَ بِهَا ۖ أَمْ لَهُمْ أَعْيُنٌ يُبْصِرُونَ بِهَا ۖ أَمْ لَهُمْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا ۗ قُلِ ادْعُوا شُرَكَاءَكُمْ ثُمَّ كِيدُونِ فَلَا تُنْظِرُونِ.


Apakah berhala-berhala mempunyai kaki yang dengan itu ia dapat berjalan, atau mempunyai tangan yang dengan itu ia dapat memegang dengan keras, atau mempunyai mata yang dengan itu ia dapat melihat, atau mempunyai telinga yang dengan itu ia dapat mendengar? Katakanlah: "Panggillah berhala-berhalamu yang kamu jadikan sekutu Allah, kemudian lakukanlah tipu daya (untuk mencelakakan)-ku. tanpa memberi tangguh (kepada-ku)". Al A’raaf : 195.


AYAT 2:


      اصْبِرْ عَلَىٰ مَا يَقُولُونَ وَاذْكُرْ عَبْدَنَا دَاوُودَ ذَا الْأَيْدِ ۖ إِنَّهُ أَوَّابٌ


Bersabarlah atas segala apa yang mereka katakan; dan ingatlah hamba Kami Daud yang mempunyai kekuatan; sesungguhnya dia amat taat (kepada Tuhan). Shod:17.


AYAT 3 :


                وَٱلسَّمَآءَ بَنَيۡنَٰهَا بِأَيۡيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ


Dan langit Kami bangun dengan kekuasaan (Kami), dan Kami benar-benar meluaskannya. Az Dzariyaat : 47.


🔶 Adapun Al Imam Abu ‘Amru Ad Dani berpendapat sebaliknya. Baginya, peletakan dua ya’ adalah untuk membezakan di antara dua makna (أَيْدٍ) iaitu ‘kekuatan’ dan ‘tangan’.. Imam Ad Dani menyatakan bahawa perkataan (أَيْدٍ) di dalam Surah Adz Dzariyaat tersebut bermaksud ‘kekuatan’. Ini berbeza dengan kalimah (أَيْدٍ) pada sebahagian tempat lain yang bermaksud tangan. Maka untuk membezakannya ditulis dengan dua ya’. Rujuk At Thiraz fi Dhobtil Kharraz. Huraiannya sangat Panjang, jadi bagi ahlinya, rujuklah.


Cuma apa yang tidak kurang pentingnya untuk disentuh  ialah apa yang disebut oleh Imam

Ad Dani adalah sesuai dengan huraian ahli tafsir, yang menyatakan maksud ‘بِأَيۡيْدٍ’ di dalam Surah Ad Dzariyaat bermaksud ‘kekuatan’ bukan 'tangan' .


🔹 Al Imam Al Baghawi menyebut di dalam tafsirnya Maalim At Tanzil:


           (وَالسَّمَاءَ بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ) أي:بِقُوَّةٍ وَقُدْرَةٍ


Dan langit Kami bangun dengan أَيْدٍ (Kami) iaitu dengan kekuatan dan qudrah.


🔹 Al Imam Ibnu al Jauzi di dalam Zadul Masirnya menyatakan bahawa inilah pendapat Ibnu Abbas, Mujahid, Qatadah dan hampir keseluruhan ahli tafsir dan ahli bahasa. Wallahu a’lam- Abu Adil Al Qadahi.



Sabtu, 23 Januari 2021

 ADAKAH SEBUTAN IQLAB DAN IKHFA' SYAFAWI ADALAH SAMA?

Jawapannya ya walaupun terdapat perbezaan dalam beberapa sudut yang lain.
Cuba pula sebut ‘Anbiya’. Jika anda teliti, anda sebenarnya menyebut ‘Ambiya’. Hakikatnya, lidah lebih ringan menukarkan nun menjadi mim apabila nun itu bertemu ba'. Cuba pula anda dengungkan dua keratan ini :
أْن بُورِكَ ويَعْتَصِم بِاللهِ
Saoalan saya , adakah sama cara sebutannya atau tidak? Jawapannya sama. Jika anda memilih untuk merapatkan bibir, maka anda akan merapatkan bibir pada Iqlab dan Ikhfa' Syafawi. Dan jika anda bertalaqqi dengan cara merenggangkan sedikit bibir, maka itulah yang anda lakukan pada iqlab dan Ikhfa' Syafawi.
Perkara paling penting tentang Iqlab yang patut anda faham ialah walaupun yang tertulis di dalam Mushaf ialah nun mati/tanwin bertemu ba’, tetapi hakikat sebutannya ialah mim mati bertemu ba’ seperti Ikhfa’ Syafawi. Mim itu dipanggil Mim yang ditukar dari nun (ميم منقلبة عن النون ) dan mim mati pada ikhfa’ syafawi adalah mim asli (ميم اصلية).
Al Imam Ibnu Al Jazari menyebut di dalam An Nasyrnya :
وَأَمَّا الحُكْمُ الثَّالِثُ وَهُوَ (القَلْبُ) فَعِنْدَ حَرْفٍ وَاحِدٍ وَهِيَ البَاءُ فَإِنَّ النُّونَ السَّاكِنَةَ وَالتَّنْوِينَ يُقْلَبَانِ عِنْدَهَا مِيمًا خَالِصَةً مِنْ غَيْرِ إِدْغَامٍ وَذَلِكَ نَحْوُ (أَنبِئهُمْ، وَمِن بَعْدِ، وصُمٌّ بُكْم) وَلَا بُدَّ مِنْ إِظْهَارِ الغُنَّةِ مَعَ ذَلِكَ فَيَصِيرُ فِي الحَقِيقَةِ إِخْفَاءَ المِيمِ المَقْلُوبَةِ عِنْدَ البَاءِ فَلَا فَرْقَ حِينَئِذٍ فِي اللَّفْظِ بَيْنَ (أْن بُورِكَ ، وبين: يَعْتَصِم بِاللهِ) إِلَّا أَنَّهُ لَمْ يَخْتَلِفْ فِي إِخْفَاءِ الِميمِ وَلَا فِي إِظْهَارِ الغُنَّةِ فِي ذَلِكَ...
“Dan adapun hukum ketiga(dari hukum Nun Sakinah dan Tanwin) ialah Qalb (Iqlab) ketika bertemu huruf yang satu iaitu ba’ kerana Nun mati dan tanwin akan ditukarkan ketika itu (ketika bertemu huruf Ba’) menjadi Mim yang jelas tanpa idgham. Ini adalah seperti :
أَنبِئْهُمْ - وَمِن بَعْد - وصُمٌّ بُكْمٌ
Dan tidak dapat tidak, mesti menzahirkan( menjelaskan) dengung bersamanya, maka jadilah ia pada hakikatnya Ikhfa’ Mim yang ditukar (dari nun) ketika bertemu Ba’. Maka tidak ada beza ketika itu di antara lafaz :
أْن بُورِكَ - وَ يَعْتَصِم بِاللهِ
melainkan lafaznya sama tidak berbeza pada ikhfa’ mim dan pada menzahirkan dengung”.
أْن بُورِكَ - أَم بُورِكَ
Jadi jelas, setelah nun mati ditukarkan kepada bunyi mim, hukumnya ketika itu ialah hukum Ikhfa’ Syafawi iaitu hukum mim mati bertemu ba’.
Ini juga disebut di dalam Kitab kitab Tajwid dan Qiraat yang lain seperti oleh Nab'u Ar Rayyan karangan Syeikh Abu Al Haitsam Muhammad Ali Mathr dan pernah dihuraikan dan di Syarah dalam satu rakaman audio oleh Syeikh Umum Maqari' Mesir pada zamannya, Syeikh Rizq Khalil Habbah.
Saya akan tulis perbezaan ulama' pendapat sesudah tulisan ini.