Suatu hari, seorang pelajar bertanya soalan ini. Kenapa semua kalimah yang diakhiri Ta' Marbuthah diwaqafkan dengan Ha'? Jawabnya : "nanti saya cari". Alhamdulillah ditemui jawapannya.
🕋اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ. Kepada Para Pencinta Al-Quran. SEKIRANYA ANDA SEDANG MENCARI ILMU TAJWID INSYAALLAH ADA DI blog INI. SEMOGA BERMANAFAAT ۞اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ۞ اللهم حببني إلى القرآن وحبب القرآن إلي Wahai Allah, jadikanlah aku mencintai Al-Quran dan jadikanlah Al-Quran mencintaiku.
Selasa, 6 April 2021
Ahad, 4 April 2021
HIJAIYYAH DAN ABJADIYYAH
HIJAIYYAH DAN ABJADIYYAH
Apa maksud ibtida' haqiqi dengan ibitida' idhafi ?
Slm ustaz. Sy tak faham carta ni.
Apa maksud ibtida' haqiqi dengan
ibitida' idhafi ye. Bole ustaz jelaskan
1-
الابتداء
الحقيقي
هو الابتداء بآية مستقلة
بالمعنى عمّا سبقها من الآيات ولا يكون إلاّ في افتتاح التلاوة. فعلى القارىء أن
يفتتح تلاوته بآية ليست متعلقة بالمعنى أو بالإعراب بما قبلها.
2 - الابتداء
الإضافي
هو الابتداء بآية قرآنية لها
علاقة بالمعنى عمّا سبقها من الآيات ولا يصح البدء به ابتداءً أو في أول التلاوة
وله نوعان: الابتداء الجائز والابتداء غير الجائز
1- Permulaan Sebenar
Ini adalah permulaan ayat yang bebas
dalam arti dari apa yang mendahului dari ayat-ayat, dan hanya pada awal bacaan.
Pembaca harus membuka bacaannya dengan ayat yang tidak berkaitan dengan makna
atau ungkapan dari apa yang datang sebelumnya.
2 - Permulaan tambahan
Ini adalah permulaan dengan ayat
Al-Quran yang mempunyai hubungan dengan makna dari apa yang mendahului dari
ayat-ayat itu, dan tidak betul untuk memulai dengannya pada awal atau pada awal
bacaan. Ia mempunyai dua jenis: permulaan yang dibenarkan dan permulaan yang
tidak dibenarkan
Mudah fahamnya : Ibtida' Hakiki adalah
permulaan yang yang mustaqillah iaitu yang sudah tiada kaitan makna dengan ayat
yang sebelumnya. Contohnya awal surah. Adapun ibtida' idhofi(sandaran) pula
ialah permulaan yang masih ada kaitan makna dengan ayat sebelumnya. Contohnya
awal Juz 5 (والمحصنات). Ayat itu maknanya terkait dengan ayat sebelumnya
yang berkait dengan golongan yang diharamkan nikah.
Wallahu
a'lam.
Ditanyakan Tentang Waqaf Pada Kalimah وَانتَظِرْ Ayat 30 Surah 032 As Sajdah M.s 417 Juz 21
Ditanyakan Tentang
Waqaf Pada Kalimah وَانتَظِرْ Ayat 30 Surah 032 As
Sajdah M.s 417 Juz 21 ini :
فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَانْتَظِرْ إِنَّهُمْ
مُنْتَظِرُونَ
Maka berpalinglah kamu dari mereka dan
tunggulah, sesungguhnya mereka (juga) menunggu.
Kata penanya, ada Ustaz mengatakan perlu waqaf
pada kalimah '
وَانتَظِرْ ' itu.
Saya cuba cari dan jawapan saya sekadar ini(di
bawah) dengan sedikit tambahan hadis. Jika ada tambahan dari sahabat-sahabat,
saya sangat alukan.
JAWAPAN
Waalaikumussalam Tuan. Di dalam Manar Al Huda
karangan Imam Al Asymuni, disebutkan bahawa berhenti pada kata ' فَأَعْرِضْ
عَنْهُمْ ' atau ' وَانتَظِرْ ' ialah waqaf Jaiz(harus). Tetapi jika berhenti
pada ' إِنَّهُم
مُّنتَظِرُونَ ' itu waqaf tam(sempurna). Saya juga ada lihat
nukilan di dalam 'Ilal Al wuquf, dan Al Muktafa tetapi tetapi tiada perbahasan.
Jadi yang lebih baik, ialah waqaf di hujung
ayat. Itu cara Rasulullah. Ia dipanggil Waqaf Sunnah oleh sebahagian ulama’.
Di dalam Hadis Sahih riwayat Abu Daud, Ummu
Salamah menceritakan : "Adalah rasulullah memotong-motong bacaannya.
Baginda membaca الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
kemudian waqaf. Membaca الرَّحْمَنِ
الرَّحِيمِ ,
kemudian waqaf".
Ini dalil sunnahnya waqaf pada hujung ayat. Kata
Mullla Ali Qari di dalam Mirqat al Mafatih:
(يُقَطِّعُ
قِرَاءَتَهُ) ، أَيْ: يَقْرَأُ بِالْوَقْفِ عَلَى رُؤُوسِ الْآيَاتِ
maksud ‘memotong motong bacaan’ ialah berhenti
pada hujung setiap ayat.
Justeru, pada pandangan saya ,
adalah lebih baik pada kalimah مُنْتَظِرُونَ dari
waqaf pada فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ ' atau ' وَانتَظِرْ.
Wallahu a'lam.
Sabtu, 3 April 2021
Hafs membaca kalimah (عليه) pada ayat 10 Surah Al Fath dengan baris dhommah pada huruf Ha’
Kenapa Hafs membaca kalimah (عليه) pada ayat 10 Surah Al Fath dengan baris dhommah pada huruf Ha’nya?
Jawapan :
Syeikh At Thusi pengarang Tafsir At Tibyan menyebut :
وَ مَنْ ضَمَّ الْهَاءَ فِي « عَلَيْه » وَ هُوَ حَفْصٌ فَلِأَنَّهَا الأَصْلُ ، وَ مَنْ كَسَرَهَا فَلِلْمُجَاوَرَةِ لِلْيَاءِ
Siapa yang mendhommahkan ( عَلَيْه ) iaitu Hafs ia adalah kerana dhommah itu asal. Dan siapa yang membaca dengan Kasrah, maka ia kerana hampirnya ha’ dengan ya’.
HURAIAN :
1-Jumhur membaca dengan kasrah kerana dekatnya Ha’ itu dengan Ya mati sebelumnya. Begitu juga kerana Tajanus(sejenisnya) kasrah dengan Ya. Maka selalu kita menyebut : إِلَيْهِ dan فِيهِ .Ini adalah kerana beratnya perpindahan dari baris kasrah kepada dhommah.
2- Hafs membaca dengan Dhommah kerana beberapa sebab :
• Ia adalah Bahasa Hijaz. Ini disebut oleh Dr Fadhil Salih As Samirraie. Contohnya Ahli Hijaz biasa bercakap ( بِهُ ) dan (لَدَيْهُ) .
• Al Alusi di dalam Ruh Al Maani menjelaskan bahawa pembacaan dhommah ini kerana :
1- Dikatakan wajah Dhommah ialah kerana Ha’ itu ialah Ha’ kata Huwa (هُوَ) dan ia dibaca dhommahkan. Lalu disertakannya(dhommah) seperti pada kalimah ( لَهُ ) dan (ضَرَبَهُ ).
2- Membesarkan urusan Baiah Ar Ridhwan. Betapa besarnya kesungguhan sahabat memegang janji lalu membaiah Nabi tanpa mengkhianatinya. Pendapat ini perlu penjelasannya seperti di bawah :
Telah sepakat ahli bahasa dahulu dan kini bahawa harakat yang paling sukar dan berat ialah dhommah. Diikuti kasrah dan kemudiannya fathah. Pembacaan dengan dhommah yang merupakan harakat paling berat di sini sebenarnya adalah simbolik yang menunjukkan besarnya kesanggupan dan pengorbanan sahabat memenuhi isi Bai’at Ar Ridhwan di bumi Hudaibiyyah.
CAMPUR THORIQ (خلط الطرق) DI DALAM PEMBACAAN
CAMPUR THORIQ (خلط الطرق) DI DALAM PEMBACAAN
(Izhar Mutlaq Berlaku Dalam 2 Kalimah) Belajar Cara Cepat Membaca AlQura...
SIRI 128 #Tema_Ketujuh: Penjelasan Bacaan Ghorib di dalam al-Quran
Surah Al-Qalam (القلم) نٓ ۚ وَٱلْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ M.s 564 Juz 29 Ayat 1
FOKUS PADA AYAT: Surah
Al-Qalam | Ayat 1| نٓ ۚ وَٱلْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ
Riwayat Imam Hafs An Asim Toriq Imam Syatibi,
Ketika Ayat
Pertama Sambung Ayat Kedua
Hendaklah Dibaca Dengan IZHAR
iaitu jelaskan Huruf ن Tanpa Dengung.
( Izhar Mutlaq (إظهار مطلق)
Berlaku Dalam 2 Kalimah )
Pembaca Selalu Lakukan Kesalahan di sini
dengan cara mereka membaca
Idgham Serta
Dengung pada ayat ini. Cara
ini salah.