Selasa, 6 April 2021

Kenapa semua kalimah yang diakhiri Ta' Marbuthah diwaqafkan dengan Ha'?

 Suatu hari, seorang pelajar bertanya soalan ini. Kenapa semua kalimah yang diakhiri Ta' Marbuthah diwaqafkan dengan Ha'? Jawabnya : "nanti saya cari". Alhamdulillah ditemui jawapannya.



Ahad, 4 April 2021

HIJAIYYAH DAN ABJADIYYAH

 HIJAIYYAH DAN ABJADIYYAH

🔶 HURUF HIJAIYYAH adalah merujuk kepada Huruf yang disebut (الحُرُوفُ المَنْطُوقَۃُ). Maksudnya apabila kita membaca dan mengeluarkan suara.Jumlahnya 29.
🔶 Adapun HURUF ABJADIYYAH pula merujuk kepada huruf yang ditulis (الحُرُوفُ المَكْتُوبَۃُ).Maksudnya di dalam penulisan. Jumlahnya 28.
Kenapa berbeza jumlahnya? kerana huruf hamzah(ء) tiada dalam penulisan sehinggalah datang Imam Khalil Al Farahidi guru kepada Imam Sibawaih. Beliaulah yang mencipta bentuk hamzah(ء) untuk penulisan dengan mengambil bentuk kepala ain(ع). Ini kerana makhraj Ain dekat dengan makhraj Hamzah.
🔷 Generasi awal(kurun pertama hingga awal kurun kedua) yang menghafaz Al Quran membunyikan hamzah seperti kita, tetapi di dalam penulisan, hamzah masih belum dibentuk. Ia ditulis dalam bentuk huruf lain.
▪Pada awal kalimah, hamzah ditulis dalam bentuk alif.
▪ Pada tengah dan hujung kalimah, ia ditulis dalam alif atau waw atau ya dan kadang kalanya tidak ditulis sama sekali.



Apa maksud ibtida' haqiqi dengan ibitida' idhafi ?

 

Slm ustaz. Sy tak faham carta ni.

Apa maksud ibtida' haqiqi dengan ibitida' idhafi ye. Bole ustaz jelaskan



1- الابتداء الحقيقي

هو الابتداء بآية مستقلة بالمعنى عمّا سبقها من الآيات ولا يكون إلاّ في افتتاح التلاوة. فعلى القارىء أن يفتتح تلاوته بآية ليست متعلقة بالمعنى أو بالإعراب بما قبلها.

2 - الابتداء الإضافي

هو الابتداء بآية قرآنية لها علاقة بالمعنى عمّا سبقها من الآيات ولا يصح البدء به ابتداءً أو في أول التلاوة وله نوعان: الابتداء الجائز والابتداء غير الجائز

 

 

1- Permulaan Sebenar

Ini adalah permulaan ayat yang bebas dalam arti dari apa yang mendahului dari ayat-ayat, dan hanya pada awal bacaan. Pembaca harus membuka bacaannya dengan ayat yang tidak berkaitan dengan makna atau ungkapan dari apa yang datang sebelumnya.

2 - Permulaan tambahan

Ini adalah permulaan dengan ayat Al-Quran yang mempunyai hubungan dengan makna dari apa yang mendahului dari ayat-ayat itu, dan tidak betul untuk memulai dengannya pada awal atau pada awal bacaan. Ia mempunyai dua jenis: permulaan yang dibenarkan dan permulaan yang tidak dibenarkan

 

Mudah fahamnya : Ibtida' Hakiki adalah permulaan yang yang mustaqillah iaitu yang sudah tiada kaitan makna dengan ayat yang sebelumnya. Contohnya awal surah. Adapun ibtida' idhofi(sandaran) pula ialah permulaan yang masih ada kaitan makna dengan ayat sebelumnya. Contohnya awal Juz 5 (والمحصنات). Ayat itu maknanya terkait dengan ayat sebelumnya yang berkait dengan golongan yang diharamkan nikah.

 

Wallahu a'lam.

Ditanyakan Tentang Waqaf Pada Kalimah وَانتَظِرْ Ayat 30 Surah 032 As Sajdah M.s 417 Juz 21

 

Ditanyakan Tentang Waqaf Pada Kalimah وَانتَظِرْ Ayat 30 Surah 032 As Sajdah M.s 417 Juz 21 ini :

فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَانْتَظِرْ إِنَّهُمْ مُنْتَظِرُونَ
Maka berpalinglah kamu dari mereka dan tunggulah, sesungguhnya mereka (juga) menunggu.

Kata penanya, ada Ustaz mengatakan perlu waqaf pada kalimah '
وَانتَظِرْ ' itu.


Saya cuba cari dan jawapan saya sekadar ini(di bawah) dengan sedikit tambahan hadis. Jika ada tambahan dari sahabat-sahabat, saya sangat alukan.

🔶 JAWAPAN
Waalaikumussalam Tuan. Di dalam Manar Al Huda karangan Imam Al Asymuni, disebutkan bahawa berhenti pada kata ' فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ ' atau ' وَانتَظِرْ ' ialah waqaf Jaiz(harus). Tetapi jika berhenti pada ' إِنَّهُم مُّنتَظِرُونَ ' itu waqaf tam(sempurna). Saya juga ada lihat nukilan di dalam 'Ilal Al wuquf, dan Al Muktafa tetapi tetapi tiada perbahasan.
Jadi yang lebih baik, ialah waqaf di hujung ayat. Itu cara Rasulullah. Ia dipanggil Waqaf Sunnah oleh sebahagian ulama’.

Di dalam Hadis Sahih riwayat Abu Daud, Ummu Salamah menceritakan : "Adalah rasulullah memotong-motong bacaannya. Baginda membaca الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ kemudian waqaf. Membaca الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , kemudian waqaf".
Ini dalil sunnahnya waqaf pada hujung ayat. Kata Mullla Ali Qari di dalam Mirqat al Mafatih:

(يُقَطِّعُ قِرَاءَتَهُ) ، أَيْ: يَقْرَأُ بِالْوَقْفِ عَلَى رُؤُوسِ الْآيَاتِ
maksud ‘memotong motong bacaan’ ialah berhenti pada hujung setiap ayat.

🔸Justeru, pada pandangan saya , adalah lebih baik pada kalimah مُنْتَظِرُونَ dari waqaf pada فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ ' atau ' وَانتَظِرْ. Wallahu a'lam.





Sabtu, 3 April 2021

Hafs membaca kalimah (عليه) pada ayat 10 Surah Al Fath dengan baris dhommah pada huruf Ha’

 Kenapa Hafs membaca kalimah (عليه) pada ayat 10 Surah Al Fath dengan baris dhommah pada huruf Ha’nya?


Jawapan :

Syeikh At Thusi pengarang Tafsir At Tibyan menyebut :

وَ مَنْ ضَمَّ الْهَاءَ فِي « عَلَيْه » وَ هُوَ حَفْصٌ فَلِأَنَّهَا الأَصْلُ ، وَ مَنْ كَسَرَهَا فَلِلْمُجَاوَرَةِ لِلْيَاءِ

Siapa yang mendhommahkan ( عَلَيْه ) iaitu Hafs ia adalah kerana dhommah itu asal. Dan siapa yang membaca dengan Kasrah, maka ia kerana hampirnya ha’ dengan ya’.

HURAIAN :

1-Jumhur membaca dengan kasrah kerana dekatnya Ha’ itu dengan Ya mati sebelumnya. Begitu juga kerana Tajanus(sejenisnya) kasrah dengan Ya. Maka selalu kita menyebut : إِلَيْهِ dan فِيهِ .Ini adalah kerana beratnya perpindahan dari baris kasrah kepada dhommah.

2- Hafs membaca dengan Dhommah kerana beberapa sebab :

• Ia adalah Bahasa Hijaz. Ini disebut oleh Dr Fadhil Salih As Samirraie. Contohnya Ahli Hijaz biasa bercakap ( بِهُ ) dan (لَدَيْهُ) .

• Al Alusi di dalam Ruh Al Maani menjelaskan bahawa pembacaan dhommah ini kerana :

1- Dikatakan wajah Dhommah ialah kerana Ha’ itu ialah Ha’ kata Huwa (هُوَ) dan ia dibaca dhommahkan. Lalu disertakannya(dhommah) seperti pada kalimah ( لَهُ ) dan (ضَرَبَهُ ).

2- Membesarkan urusan Baiah Ar Ridhwan. Betapa besarnya kesungguhan sahabat memegang janji lalu membaiah Nabi tanpa mengkhianatinya. Pendapat ini perlu penjelasannya seperti di bawah :

Telah sepakat ahli bahasa dahulu dan kini bahawa harakat yang paling sukar dan berat ialah dhommah. Diikuti kasrah dan kemudiannya fathah. Pembacaan dengan dhommah yang merupakan harakat paling berat di sini sebenarnya adalah simbolik yang menunjukkan besarnya kesanggupan dan pengorbanan sahabat memenuhi isi Bai’at Ar Ridhwan di bumi Hudaibiyyah.




Hanif Azmir Hassim. 4 April 2021. Nibong Tebal.

CAMPUR THORIQ (خلط الطرق) DI DALAM PEMBACAAN

 CAMPUR THORIQ (خلط الطرق) DI DALAM PEMBACAAN

Apa hukum membaca dengan bercampur thoriq di dalam satu bacaan?. Contohnya, pembaca di dalam satu bacaannya membaca Mad Munfasil bercampur di antara 2 dan 4 atau 5 harakat.
JAWAPAN
Di dalam Mu’jam Ulum Al Quran , Syeikh Ibrahim Muhammad Al Jarmi mendefinasikan thoriq sebagai :
هِىَ مَا يُنْسَبُ إِلَى الأًخْذِ عَنِ الرَّاوِى
Apa yang disandarkan kepada pengambilan dari Rawi.
Contohnya : Thoriq Asbahani dari Warsy dan Thoriq Abu Thoyyib Al Baghdadi dari Ruwais.
🔶 Imam Ibnu Al Jazari menyebutkan di dalam An Nasyr 980 thoriq bagi semua qiraat.
▪Bagi Hafs ‘an ‘Ashim, beliau menyebutkan 52 thoriq yang dihimpunnya dari 19 kitab di antaranya At Taisir Fi al qiraat As Sab’I karangan Abu Amru Ad Dani , Ghayah Al Ikhtisar fi al qiraat al ‘Asyr karangan Abu al ‘Ala’ Al ‘Atthor dan Al Jami’ fi al qiraat al ‘Asyr karangan Abu al Hasan bin Faris Al Khayyath.
▪Dan Al Azmiri menambah 5 thoriq lagi, 2 daripadanya melalui kitab Raudhah Al Mu’addal dan 3 lagi melalui kitab Raudhah Al Maliki. Ini menjadikan keseluruhannya 57.
▪ Semua ini boleh dirujuk dari Kitab Al Manar fi riwayat Hafs min thuruq Thoyyibah An Nasyr karangan Syeikh Umar Yusuf Hammad.
Berbalik kepada keharusan خَلْطُ الطُّرُق mencampur adukkan thoriq, kita katakan ia sangat berkait dengan perbincangan hukum campurkan qiraat خَلْطُ القِرَاءَاتِ . Di sini dihimpunkan beberapa pandangan :
1- Syeikh Ahmad Mahmud Abdul As Sami’ As Syafie di dalam kitabnya Al Ijabat Al Wadhihat li sualat al Qiraat menyebutkan pandangan Al Imam Ibnul Jazari dengan sedikit ringkasan :
إِنْ كَانَتْ إِحْدَى الْقِرَاءَتَيْنِ مُترَتبةً عَلَى الْأُخْرَى فَالْمَنْعُ مِنْ ذَلِكَ مَنْعُ تَحْرِيمٍ، كَمَنْ يَقْرَأُ ( فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَات) بِالرَّفْعِ فِيهِمَا، أَوْ بِالنَّصْبِ وَنْحْوُ وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا بِالتَّشْدِيدِ وَالرَّفْعِ، وَشِبْهُهُ مِمَّا يُرَكَّبُ بِمَا لَا تُجِيزهُ الْعَرَبِيَّةُ وَلَا يَصِحُّ فِي اللُّغَةِ، وَأَمَّا مَا لَمْ يَكُنْ كَذَلِكَ فَإِنَّا نُفَرِّقُ فِيهِ بَيْنَ مَقَامِ الرِّوَايَةِ وَغَيْرِهَا، فَإِنْ قَرَأَ بِذَلِكَ عَلَى سَبِيلِ الرِّوَايَةِ، فَإِنَّهُ لَا يَجُوزُ أَيْضًا مِنْ حَيْثُ إِنَّهُ كَذِبٌ فِي الرِّوَايَةِ وَتَخْلِيطٌ عَلَى أَهْلِ الدِّرَايَةِ، وَإِنْ لَمْ يَكُنْ عَلَى سَبِيلِ النَّقْلِ، بَلْ عَلَى سَبِيلِ الْقِرَاءَةِ وَالتِّلَاوَةِ، فَإِنَّهُ جَائِزٌ صَحِيحٌ مَقَبُولٌ لَا مَنْعَ مِنْهُ وَلَا حَظْرَ…
Jika satu daripada dua qiraat bertindih dengan yang lain, maka larangannya adalah larangan haram. Seperti orang yang membaca : فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٌ iaitu dengan Rafa’ pada keduanya ( huruf mim ‘Adam’ dan huruf ta ‘kalimat’) atau nasab keduanya فَتَلَقَّى آدَمَ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ (mim ‘Adam’ dan ta ‘kalimat’) dan seperti وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّاءُ dengan tasydid dan Rafa’ dan yang sepertinya daripada sesuatu yang bertindih/bercampur aduk dan ianya pula tidak diharuskan dan tidak dipandang betul di sisi Bahasa Arab.
Dan adapun, apa yang selain itu, maka kami pecahkan kepada jalan periwayatan dan jalan selainnya. Jika atas jalan periwayatan (contohnya murid membaca untuk mendapat sanad dari guru atau guru menyampaikan ijazah) , maka tidak harus (Haram) juga kerana ia penipuan dalam periwayatan dan percampuran atas ahli dirayah. Tetapi, jika bukan jalan Naql (periwayatan) bahkan hanya sebagai bacaan dan tilawah, maka hukumnya harus, betul dan diterima. Tiada larangan padanya dan tiada tegahan.
▪Pandangan Imam Ibnul Jazari ini diperhalusi lagi oleh beberapa tokoh antaranya Syeikh Musthofa Al Azmiri yang wafat pada tahun 1155H .Beliau pernah menyatakan, sebab beliau menghimpunkan perbincangan Thoriq-thoriq di dalam kitabnya Zubdah Al Irfan fi Tahrir Aujuh Al Quran ialah :
احْتِرَازًا عَنِ التَّرْكِيبِ؛ لِأَنَهُ حَرَامٌ فِي القُرْآنِ عَلَى سَبِيلِ الرِّوَايَةِ، أَوْ مَكْرُوهٌ كَرَاهَةَ تَحْرِيمٍ كَمَا حَقَّقَهُ أَهْلُ الدِّرَايَة".
Memelihara dari pertindihan, kerana ia haram atas jalan riwayat atau makruh tahrim seperti yang disebut oleh ahli dirayah(ilmu).
▪Selain itu, Imam Abu Syamah di dalam Kitab Al Wajiz menyebutkan ketika ditanya tentang qari yang membaca satu ‘usyur dari Quran dan mencampurkan adukkan Qiraat kepada Ibnu Al Hajib RH dan Ibnu As Solah RH , maka mereka dan para imam lain zaman itu menjawab boleh/harus dengan syarat (seperti yang disebutkan Ibnul Jazari). Kedua dua ulama’ besar ini sebenarnya berada di zaman zaman lebih awal dari Al Imam Ibnul Jazari.
2- Berkata Imam Al Qasthalani di dalam Lathaif Al Isyarat li Funun al Qiraat :
يَجِبُ عَلَى القَارِئِ الإِحْتِرَازُ مِنَ التَّرْكِيبِ فِي الطُّرُقِ، وَتَمْيِيزُ بَعْضِهَا مِنْ بَعْضٍ، وَإِلَّا وَقَعَ فِيمَا لَا يَجُوزُ، وَقِرَاءَةِ مَا لَم يُنْزَلْ".
Wajib atas pembaca, berhati hati dari mencampurkan thoriq dan hendaklah membezakan sebahagiannya dengan sebahagian yang lain. Jika tidak pembaca itu akan jatuh ke dalam sesuatu yang tidak harus dan bacaan yang tidak diturunkan.
Lafaz يجب على القارئ di awal kata katanya tadi, seolah-oleh menunjukkan bahawa tidak harus di situ maksudnya Haram.
3- Imam Muhammad bin Muhammad An Nuwairi berkata di dalam Syarah Durrahnya :
"القِرَاءَةُ بِخَلْطِ الطُّرُقِ أَوْ تَرْكِيبِهَا: حَرَامٌ، أَوْ مَكْرُوهٌ، أَوْ مَعِيبٌ".
Pembacaan dengan bercampur thoriq atau tarkib adalah Haram atau makruh atau keaiban.
🔶 Sebenarnya, apa yang saya ulas lebih berkait dengan pandangan Qurra'. InsyaAllah jika ada kesempatan, akan saya ulas pandangan fuqaha' yang agak berbeza.
Daripada pandangan-pandangan itu, kita menasihatkan :
1- Teliti terlebih dahulu bacaan Hafs ‘an ‘Ashim dengan Thoriq Mad Munfasil 2 harakat yang ingin digunakan sebelum membacanya kerana ia bukan sekadar bab Mad Munfasil, bahkan terdapat banyak perkara-perkara lain yang perlu diteliti. Sepanjang penelitian saya, ada sekitar 10 thoriq yang membaca dengan Qasr Al Munfasil.
2-Jika ia adalah pembacaan di rumah atau murajaah dan bukan pengambilan sanad atau ijazah, mudah mudahan tercampuk aduk thoriq ini tidak berdosa. Lagipula, pengurangan harakat atau terlebih mad ini pula adalah lahn al khafi di sisi qurra’ yang termasuk Wajib Shinaie. Boleh rujuk perbincangan Wajib Syar’ie dan Wajib Shina’ie di dalam Kitab Ahkam Tilawah Al Quran Al Karim karangan Dr Hamudah mUhammad Daud dan Dr Syaaban Muhammad Ismail.



Mudah-mudahan ada kebaikan dari usaha kecil ini. Wallahu A'lam.Hanif Azmir Hassim 2 April 2021.

(Izhar Mutlaq Berlaku Dalam 2 Kalimah) Belajar Cara Cepat Membaca AlQura...


SIRI 128 #Tema_Ketujuh: Penjelasan Bacaan Ghorib di dalam al-Quran   

Surah Al-Qalam (القلم) نٓ ۚ وَٱلْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ M.s 564 Juz 29 Ayat 1

FOKUS PADA AYAT: Surah Al-Qalam | Ayat 1|  نٓ ۚ وَٱلْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ

Riwayat Imam Hafs An Asim Toriq Imam Syatibi,

 Ketika Ayat Pertama Sambung Ayat Kedua Hendaklah Dibaca Dengan  IZHAR

iaitu jelaskan Huruf ن Tanpa Dengung.

( Izhar Mutlaq (إظهار مطلق) Berlaku Dalam 2 Kalimah )

 

 

 

 

 


Pembaca Selalu Lakukan Kesalahan di sini

dengan cara mereka membaca

Idgham Serta Dengung pada ayat ini. Cara ini salah.