Sabtu, 23 Januari 2021

SUJUD TILAWAH

 SUJUD TILAWAH

Anda selalunya baca Al Quran dalam keadaan duduk kan? Ketika anda terjumpa tanda sujud, sunat anda sujud. Jadi, cuba buat seperti ini:
1- Angkat rehal dan Al Quran anda dan letakkan di tepi. Ini untuk membuka ruang sujud di hadapan anda.
2- Duduklah dengan cara duduk antara dua sujud(boleh duduk cara lain), kemudian angkat tangan bertakbir sambil mulut menyebut ‘Allahu akbar’. Niatkan :”aku sujud tilawah kerana Allah”.
3- Sujud dan sunat menyebut ‘Allahu Akbar’ ketika turun sujud.
4- Ketika sujud, sunat membaca bacaan sujud tilawah. Jika tidak ingat bacaannya , bacalah bacaan sujud didalam solat .Kalau tak ingat juga,tak baca apa-apa pun sah. Cuma pastikan ada thoma’niah.
5- Bangun dan duduk tahiyyat awal lalu terus bagi salam. Tidak perlu membaca tahiyyat. Selesai.
‼ PERINGATAN: Jangan lupa, segala syarat syarat sujud yang ianya seperti syarat solat mesti disempurnakan sebelum kita sujud tilawah. Kena ada wudhu', mengadap kiblat dan lain lain.
🔶 PENERANGAN TAMBAHAN :
Di dalam Kitab Taqrirat As-Sadidah karangan Habib Hasan Al-Kaaf dinyatakan RUKUNNYA yang tujuh, dan itulah yang saya sebutkan tadi :
1-NIat
2-Takbiratul Ihram.
3-Sujud
4-Thoma’ninah(diam seluruh anggota sekurang-kurangnya sekadar melafaz “Subhanallah”).
5-Duduk
6-Salam
7Tertib (Ikut urutan).
🔶 BACAAN SUJUD :
1- Mengikut hadis Muslim dan Termizi:
اللَّهُمَّ لَكَ سَجَدْتُ وَبِكَ آمَنْتُ وَلَكَ أَسْلَمْتُ، سَجَدَ وَجْهِيَ لِلَّذِي خَلَقَهُ وَصَوَّرَهُ وَشَقَّ سَمْعُهُ وَبَصَرُهُ بِحَوْلِهِ وَقُوَّتِهِ تَبَارَكَ اللهُ أَحْسَنُ الخَالِقِينَ .
2- Mengikut hadis Termizi dan Ibnu Majah:
اللَّهُمَّ اكْتُبْ لِي بِهَا عِنْدَك أَجْراً وَامْحُ عَنِّي بِهَا وِزْرًا وَاجْعَلْهَا لِي عِنْدَكَ ذُخْراً وَتَقَبَّلْهَا مِنِّي كَمَا تَقَبَّلْتَهَا مِنْ عَبْدِكَ دَاوُدَ عَلَيْهِ السَّلَامُ.
3- Kitab Al-Majmu’. Ini dinaqal dari Imam Syafi’e :
سُبْحَانَ رَبِّنَا إِن كَانَ وَعْدُ رَبِّنَا لَمَفْعُولًا
Maklumat lain contohnya mengenai ayat-ayat sujud, anda boleh rujuk di laman internet yang dipercayai.



PERBEZAAN TULISAN KALIMAH 'IBRAHIM' Di dalam Surah Al-Baqarah ayat 132

 PERBEZAAN TULISAN KALIMAH 'IBRAHIM'



Ditanya : "kenapa perkataan ‘Ibrahim’ ditulis berbeza. Di dalam Surah Al-Baqarah ayat 132 ditulis dengan ya’ kecil (إِبْرٰهۧم ) dan di dalam Surah Ali Imran ayat 33 pula ditulis dengan ya’ bertitik [إِبْرٰهيم]".
HURAIAN :
1- Cuba anda buka Al Quran dan teliti perkataan Ibrahim di dalam surah Al Baqarah di dalam surah yang lain. Anda akan pelik. Di dalam Al Baqarah, ia ditulis tanpa ya(hanya ya gantian) sedang di dalam Surah lain dengan ya.
🔶 AL BAQARAH: Ayat 124,125,126,127 dan selainnya.
🔶 SELAIN AL BAQARAH : Surah Ali Imran ayat 33, Surah An Nisa' ayat 54, Al An'am ayat 163 dan selainnya.
2- Perlu dfahami dahulu bahawa pada zaman Nabi SAW, tiada titik dan baris(atas,bawah dan depan) pada huruf. Ini disebut dalam banyak nukilan di antaranya Al-Qiraat Al-Quraniyyah karangan Syeikh Abdul Salim Mukram. Ini bermakna, huruf ya’ juga tidak ada dua titik di bawahnya ketika itu.
🔷 JAWAPAN 1 :
Ia ditulis begitu secara Tauqifi (رَسْمٌ تَوقِيفِىٌّ). Secara mudah, tauqifi dapat diertikan sebagai suatu perkara yang tidak perlu ditanya kenapa. Kita hanya mengikuti langkah generasi kita (sahabat) tanpa perlu bertanya kenapa ditulis begitu. Ini kerana ia adalah apa yang ditulis sahabat ketika pembukuan Mushaf induk zaman Sayyiduna Usman RA.
🔷 JAWAPAN 2 :
Sebahagian ulama’ cuba merungkaikan perkara ini menyebutkan beberapa kemungkinan yang membawa kepada perkara ini :
1-Untuk memberitahu bahawa perkataan Ibrahim ada yang dibaca dengan alif dan ada yang dibaca dengan ya’ . Ini kerana perkataan Ibrahim juga dibaca dengan Ibraham. Ibnu Zakwan murid Imam Ibnu ‘Amir contohnya membaca kalimah Ibrahim pada 33 tempat di dalam Al-Quran dengan alif iaitu Ibraham (إبراهام ) . Al-Imam Abu Mansur Al-Azhari menyebutkan di dalam Maani Al-Qiraatnya :
وَمَنْ قَرَأَ : ( إِبْرَاهَامُ ) فَهِيَ لُغَةٌ عِبْرَانِيَّةٌ تُرِكَتْ عَلَى حَالِهَا وَلَمْ تُعَرَّبْ
Dan siapa yang membaca dengan Ibraham maka ia adalah Bahasa Ibrani yang dikekalkan dalam keadaannya tanpa dii’rabkan(tanpa dilibatkan peletakan harakat).
Dan disebutkan oleh Abu Hasan As-Sulami bahawa adalah Penduduk Syam dahulunya membaca perkataan Ibrahim dengan alif (Ibraham) pada sebahagian tempat kemudian mereka meninggalkannya. Perkara ini disebutkan Abu Syamah di dalam Ibrazul Maani min Hirzil Amani.
Oleh kerana itu Al-Imam As-Sakhawi menyebut di dalam Fathul Wasid :
وَجْهُ رَسْمِهِ : التَّنْبِيهُ عَلَى قِرَاءَةِ ( إِبْرَاهَام ) وَحُذف الألف منه اختصاراً .
Wajah penulisan (tanpa ya’) menunjukkan peringatan adanya bacaan Ibraham dan dibuangkan alif tersebut untuk meringkaskan.
2-kerana Surah Al-Baqarah sebahagian besarnya menceritakan tentang Bani Israil dan memang Bani Israil menyebutnya Ibraham. Ini adalah seperti yang disebut oleh Al Azhari bahawa Ibraham adalah perkataan berbahasa Ibrani. Maka munasabah penulisan dengan dibuang ya’.

والله أعلم




DENGUNG IDGHAM NAQISH (الإِدْغَامُ النَّاقِصُ)

 DENGUNG IDGHAM NAQISH (الإِدْغَامُ النَّاقِصُ)

Semua kita tahu, apabila nun mati atau tanwin bertemu dengan huruf waw atau ya’, kita perlu membaca dengung. Sebahagian yang telah mahir tajwid pula sudah sampai tahap menghafaz nama hukumnya iaitu Idgham Maal Ghunnah dan Idgham Naqish.
Saya di sini hanya ingin menyentuh tentang cara mengeluarkan suara dan dengungnya sahaja iatu dengan memastikan suara dari mulut ( صَوْتُ الفَمَوِىّ ُ) dikeluarkan seimbang dengan suara hidung iaitu dengungnya (غنة). Maksudnya, 50% suara keluar dari mulut, dan 50% lagi dari hidung(غنة). Jika salah, bunyinya akan pelik.
Cuba sebut مَن يَعْمَلْ .
Jika anda bawa semua suara ke hidung , bunyinya akan terlalu sengau dan tidak sedap didengar. Begitu juga jika suara anda lebihkan pengeluarannya dari mulut. Bunyinya kasar dan tidak enak didengar. Justeru seimbangkan.