Rabu, 5 Mei 2021

7 ANGGOTA SUJUD

 7 ANGGOTA SUJUD

Anggota Yang DIHARAMKAN Kepada API NERAKA


Dari Ibnu Abbas r.a., Nabi Muhammad s.a.w. bersabda,


“Aku diperintahkan bersujud dengan tujuh bahagian anggota badan:


(1) Dahi (termasuk juga hidung), Baginda mengisyaratkan dengan tangannya,


(2,3) telapak tangan kanan dan kiri,


(4,5) lutut kanan dan kiri, dan


(6,7) hujung kaki kanan dan kiri. ( jari kaki)”


(HR : Bukhari & Muslim)


4 ANGGOTA BADAN Yang Tidak Akan Terkena Api Neraka


Allah s.w.t. mengharamkan kepada api neraka untuk makan anggota bekas yang digunakan untuk sujud.


Sabda Rasulullah s.a.w :


“Allah haramkan api neraka menyentuh anggota sujud pada keturunan Adam” (HR : Bukhari)


Anggota² ketika sujud 


1️⃣. Dahi.

2️⃣. Kedua² telapak tangan.

3️⃣. Kedua² lutut.

4️⃣. Kedua² perut jari² kaki (sekurang²nya dua jari)



Hal yang paling indah dari SUJUD..


"Saat kita berbisik di bumi itu terdengar hingga di langit, dan saat itu juga kita dekat dengan Sang Pencipta.

ALLAH Yang Maha Berkuasa"

Ahad, 2 Mei 2021

APA ITU LUTSGHAH ?

 APA ITU LUTSGHAH ?

Biasanya, seorang yang bibir bawah lebih terjuih ke depan berbanding bibir atas, dia akan sukar menyebut Sin dan selalunya ia bertukar menjadi Tsa’. Ini antara kesalahan yang dipanggil لُثْغَة. Pelakunya ini dipanggil أَلْثَغُ .
🔶 Di dalam Al Mu’jam Al Wasith, Lutsghah (لُثْغَة) diertikan sebagai :
تَحَوُّلُ اللِّسَانِ مِنْ حَرْفٍ إِلَى حَرْفٍ، كَقَلْبِ السِّينِ ثَاءً، وَالرَّاءِ غَيْنًا
Peralihan lidah dari suatu huruf kepada huruf (lain) seperti menukar Ta’ kepada Sin dan Ra’ kepada Ghain.
Maksudnya: Tidak mampu menyebut sebahagian huruf dan sebutan bertukar menjadi huruf lain.
Di dalam Al Bayan wa At Tabyin, Al Imam Abu Usman Al Jahizh menyatakan bahawa huruf yang berkemungkinan berlakunya Lutsghah ada empat iaitu Qaf, Sin, Ra’ dan Lam :
1- Qaf bertukar jadi Tho. Sehingga قُلْتُ لَهُ disebut طُلْتُ لَهُ .
2- Sin dibaca dengan Tsa. Dia akan menukarkan بِسْمِ اللهِ menjadi بِثْمِ الله .
3- Lam ditukar menjadi Ya. Sehingga جَمَلٌ disebut جَمَىٌ. Atau Lam itu ditukar menjadi Kaf. Lalu ketika ingin menyebut مَا العِلَّةُ فِى هَذَا berubahlah sebutannya menjadi مَكْعِكَّةُ فِى هَذَا .
4- Huruf Ra’ ditukar menjadi Ya atau Dzal. Sehingga عَمْرُو disebut عَمْذُو dan عَمْيُو . Juga kadang-kadang ditukar Ra’ menjadi Zho atau Ya. Sehingga مَرَّة bertukar menjadi مَظَّة atau مَيَّة .



Hanif Azmir Hassim Nibong Tebal 30 April 2021

TARJI’ DAN HUKUMNYA

 TARJI’ DAN HUKUMNYA

Syeikh Abdul Rahman Sudais melakukan Tarji’ pada ولا الضالين. Syeikh Mahir Muayqili dan Syeikh Yasir Ad Dusuri melakukan Tarji’ hampir di seluruh bacaan mereka. Hatta Syeikh Mustofa Ismail dan barisan Qari besar Mesir melakukannya.Tetapi, anda perlu tahu, kebanyakan Ulama’ al Quran Syiria sangat tidak sukakan Tarji’. Sehingga sebahagian mereka memberi fatwa bahawa semua ulama’ menolak Tarji’ (اتفق أهل الأداء على منع الترجيع). Persoalannya, apa itu Tarji’ ?.
TARJI’ DI DALAM BACAAN
Dr Nasir bin Suud Al Qutsami di dalam kitabnya Mafhum At Tarji’ menyebutkan pandangan Imam Ibnu Katsir tentang makna Tarji’:
التَّرْجِيعُ التَّرْدِيدُ فِى الصَّوْتِ
Tarji' : Turun naik (nada) suara.
Al Hamazani pula menyebutkan :
التَّرْجِيعُ تَكْرِيرُ الصَّوتِ بِالمَدِّ, رَجَّعَ الرُّجُلُ فِى قِرَاءَتِهِ إِذَا كَرَّرَ صَوتَهُ بِالمَدِّ.
“Tarji’ ialah menaik nurunkan nada ketika bertemu Mad. (dikatakan) lelaki itu mentarji’kan bacaannya apabila dia mengulang-ulang (merendah serta meninggi suara) pada mad ”.
Huraian : Mudahnya, TARJI’ ialah turun naik nada suara dan bunga-bunga suara.
DALIL TARJI’
Dalilnya yang paling kuat ialah hadis yang diriwayatkan Al Bukhari dari Abdullah bin Mughaffal yang berkata:
رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ الْفَتْحِ عَلَى نَاقَةٍ لَهُ يَقْرَأُ سُورَةَ الْفَتْحِ أَوْ مِنْ سُورَةِ الْفَتْحِ فَرَجَّعَ فِيهَا .
Kata Abdullah bin Mughaffal : Aku melihat Rasulullah pada hari pembukaan Mekah berada di atas untanya membaca Surah Al Fath dan melakukan tarji’ padanya.
Huraian : Suara Nabi dinaik dan diturunkan ketika membaca Surah Al Fath. Nabi membaca tidak hanya senada. Ini adalah untuk emjinakkan hati Musyrikin dengan bacaan Al Quran yang baik.
Sebahagian ulama’ tidak bersetuju hadis ini menjadi dalil Tarji’ . Mereka mengatakan bahawa, berlakunya tarji’ di sini adalah kerana goyangan unta. Bukan Nabi yang ‘menggoyangkan’ suaranya tetapi kerana kesan gegaran dari unta menyebabkan suara Nabi bergegar.
JAWAPAN :
Kita menolak pandangan ini kerana:
1- Terdapat hadis riwayat Ibnu Abi Syaibah di dalam Musannafnya bahawa Ummu Hani’ RA mendengar Nabi membaca Al Quran di rumah dengan tarji’. Hadis ini dihasankan Syeikh al Albani. Jelas di sini, ketika berada di rumah pun Nabi melakukan Tarji’.
2- Ketika menafsirkan hadis Abdullah bin Mughaffal di atas, ramai ulama’ cenderung mengatakan Nabi memang melakukan Tarji’. Dr Nasir bin Suud Al Qutsami menyebut :
Ramai di kalangan Para ulama’ cenderung mengatakan bahawa Tarji’ yang terdapat di dalam Hadis membawa makna berlagu di dalam pembacaan, memperindahkan suara dan menghiasinya, melagukannya dan mengulang alikkannya di kerongkong dan ia adalah satu jenis dari jenis jenis berlagu yang diperintahkan atau satu sifat dari sifat-sifatnya dan Nabi memang sengaja melakukannya(bukan kerana goyangan unta).
Menguatkannya hadis riwayat An Nasaie di mana Abdullah bin Mughaffal berkata : “ Rasulullah membaca Surah al Fath pada hari pembukaan Mekah, dan aku tidak menemui satu bacaan yang lebih baik darinya, dia melakukan Tarji’”.
Dari apa yang saya telah huraikan, jelas bahawa Tarji’ adalah perkara yang baik dan sunnah Rasulullah. Pun begitu, nasihat saya untuk diri dan semua :
1- Pembaca perlu berhati-hati dan tidak berlebihan melakukan Tarji’ sehingga terlebih harakat. Jika ia berlaku, maka ia bertukar menjadi tarqish(الترقيص) yang dilarang.
2- Adalah lebih baik bacaan kita tidak terlalu berbunga bunga yang keterlaluan kerana itu ghuluw dalam bacaan.




Hanif azmir bin Hassim Nibong Tebal 3 Mei 2021.

Khamis, 29 April 2021

Satu Kalimah Dalam Ayat 36 Surah Al-Naml Harus Dibaca Dengan 3 Wajah

 Kaedah Bacaan Kalimah ءَاتَىٰنِۦَ

Surah al-Naml ayat 36

1) Berdasarkan ilmu qiraat ia termasuk bab ya' zawaid (huruf ya' tambahan)

2) Kaedah bacaan:
i. sekiranya wasal (sambung bacaan), maka dibaca dengan ya' berbaris atas
ii. sekiranya waqaf (berhenti bacaan), maka dibaca dua cara iaitu matikan ya' dan dibaca nun 2 harakat atau ya' dihazafkan dan nun dimatikan

3) Dalil dari matan al-Syatibiyyah:
وفي النمل أتان ويفتح عن أولى
حمى وخلاف الوقف بين حلا علا

Rujuk gambar untuk lebih jelas.