Ahad, 2 Mei 2021

APA ITU LUTSGHAH ?

 APA ITU LUTSGHAH ?

Biasanya, seorang yang bibir bawah lebih terjuih ke depan berbanding bibir atas, dia akan sukar menyebut Sin dan selalunya ia bertukar menjadi Tsa’. Ini antara kesalahan yang dipanggil لُثْغَة. Pelakunya ini dipanggil أَلْثَغُ .
🔶 Di dalam Al Mu’jam Al Wasith, Lutsghah (لُثْغَة) diertikan sebagai :
تَحَوُّلُ اللِّسَانِ مِنْ حَرْفٍ إِلَى حَرْفٍ، كَقَلْبِ السِّينِ ثَاءً، وَالرَّاءِ غَيْنًا
Peralihan lidah dari suatu huruf kepada huruf (lain) seperti menukar Ta’ kepada Sin dan Ra’ kepada Ghain.
Maksudnya: Tidak mampu menyebut sebahagian huruf dan sebutan bertukar menjadi huruf lain.
Di dalam Al Bayan wa At Tabyin, Al Imam Abu Usman Al Jahizh menyatakan bahawa huruf yang berkemungkinan berlakunya Lutsghah ada empat iaitu Qaf, Sin, Ra’ dan Lam :
1- Qaf bertukar jadi Tho. Sehingga قُلْتُ لَهُ disebut طُلْتُ لَهُ .
2- Sin dibaca dengan Tsa. Dia akan menukarkan بِسْمِ اللهِ menjadi بِثْمِ الله .
3- Lam ditukar menjadi Ya. Sehingga جَمَلٌ disebut جَمَىٌ. Atau Lam itu ditukar menjadi Kaf. Lalu ketika ingin menyebut مَا العِلَّةُ فِى هَذَا berubahlah sebutannya menjadi مَكْعِكَّةُ فِى هَذَا .
4- Huruf Ra’ ditukar menjadi Ya atau Dzal. Sehingga عَمْرُو disebut عَمْذُو dan عَمْيُو . Juga kadang-kadang ditukar Ra’ menjadi Zho atau Ya. Sehingga مَرَّة bertukar menjadi مَظَّة atau مَيَّة .



Hanif Azmir Hassim Nibong Tebal 30 April 2021

TARJI’ DAN HUKUMNYA

 TARJI’ DAN HUKUMNYA

Syeikh Abdul Rahman Sudais melakukan Tarji’ pada ولا الضالين. Syeikh Mahir Muayqili dan Syeikh Yasir Ad Dusuri melakukan Tarji’ hampir di seluruh bacaan mereka. Hatta Syeikh Mustofa Ismail dan barisan Qari besar Mesir melakukannya.Tetapi, anda perlu tahu, kebanyakan Ulama’ al Quran Syiria sangat tidak sukakan Tarji’. Sehingga sebahagian mereka memberi fatwa bahawa semua ulama’ menolak Tarji’ (اتفق أهل الأداء على منع الترجيع). Persoalannya, apa itu Tarji’ ?.
TARJI’ DI DALAM BACAAN
Dr Nasir bin Suud Al Qutsami di dalam kitabnya Mafhum At Tarji’ menyebutkan pandangan Imam Ibnu Katsir tentang makna Tarji’:
التَّرْجِيعُ التَّرْدِيدُ فِى الصَّوْتِ
Tarji' : Turun naik (nada) suara.
Al Hamazani pula menyebutkan :
التَّرْجِيعُ تَكْرِيرُ الصَّوتِ بِالمَدِّ, رَجَّعَ الرُّجُلُ فِى قِرَاءَتِهِ إِذَا كَرَّرَ صَوتَهُ بِالمَدِّ.
“Tarji’ ialah menaik nurunkan nada ketika bertemu Mad. (dikatakan) lelaki itu mentarji’kan bacaannya apabila dia mengulang-ulang (merendah serta meninggi suara) pada mad ”.
Huraian : Mudahnya, TARJI’ ialah turun naik nada suara dan bunga-bunga suara.
DALIL TARJI’
Dalilnya yang paling kuat ialah hadis yang diriwayatkan Al Bukhari dari Abdullah bin Mughaffal yang berkata:
رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ الْفَتْحِ عَلَى نَاقَةٍ لَهُ يَقْرَأُ سُورَةَ الْفَتْحِ أَوْ مِنْ سُورَةِ الْفَتْحِ فَرَجَّعَ فِيهَا .
Kata Abdullah bin Mughaffal : Aku melihat Rasulullah pada hari pembukaan Mekah berada di atas untanya membaca Surah Al Fath dan melakukan tarji’ padanya.
Huraian : Suara Nabi dinaik dan diturunkan ketika membaca Surah Al Fath. Nabi membaca tidak hanya senada. Ini adalah untuk emjinakkan hati Musyrikin dengan bacaan Al Quran yang baik.
Sebahagian ulama’ tidak bersetuju hadis ini menjadi dalil Tarji’ . Mereka mengatakan bahawa, berlakunya tarji’ di sini adalah kerana goyangan unta. Bukan Nabi yang ‘menggoyangkan’ suaranya tetapi kerana kesan gegaran dari unta menyebabkan suara Nabi bergegar.
JAWAPAN :
Kita menolak pandangan ini kerana:
1- Terdapat hadis riwayat Ibnu Abi Syaibah di dalam Musannafnya bahawa Ummu Hani’ RA mendengar Nabi membaca Al Quran di rumah dengan tarji’. Hadis ini dihasankan Syeikh al Albani. Jelas di sini, ketika berada di rumah pun Nabi melakukan Tarji’.
2- Ketika menafsirkan hadis Abdullah bin Mughaffal di atas, ramai ulama’ cenderung mengatakan Nabi memang melakukan Tarji’. Dr Nasir bin Suud Al Qutsami menyebut :
Ramai di kalangan Para ulama’ cenderung mengatakan bahawa Tarji’ yang terdapat di dalam Hadis membawa makna berlagu di dalam pembacaan, memperindahkan suara dan menghiasinya, melagukannya dan mengulang alikkannya di kerongkong dan ia adalah satu jenis dari jenis jenis berlagu yang diperintahkan atau satu sifat dari sifat-sifatnya dan Nabi memang sengaja melakukannya(bukan kerana goyangan unta).
Menguatkannya hadis riwayat An Nasaie di mana Abdullah bin Mughaffal berkata : “ Rasulullah membaca Surah al Fath pada hari pembukaan Mekah, dan aku tidak menemui satu bacaan yang lebih baik darinya, dia melakukan Tarji’”.
Dari apa yang saya telah huraikan, jelas bahawa Tarji’ adalah perkara yang baik dan sunnah Rasulullah. Pun begitu, nasihat saya untuk diri dan semua :
1- Pembaca perlu berhati-hati dan tidak berlebihan melakukan Tarji’ sehingga terlebih harakat. Jika ia berlaku, maka ia bertukar menjadi tarqish(الترقيص) yang dilarang.
2- Adalah lebih baik bacaan kita tidak terlalu berbunga bunga yang keterlaluan kerana itu ghuluw dalam bacaan.




Hanif azmir bin Hassim Nibong Tebal 3 Mei 2021.

Khamis, 29 April 2021

Satu Kalimah Dalam Ayat 36 Surah Al-Naml Harus Dibaca Dengan 3 Wajah

 Kaedah Bacaan Kalimah ءَاتَىٰنِۦَ

Surah al-Naml ayat 36

1) Berdasarkan ilmu qiraat ia termasuk bab ya' zawaid (huruf ya' tambahan)

2) Kaedah bacaan:
i. sekiranya wasal (sambung bacaan), maka dibaca dengan ya' berbaris atas
ii. sekiranya waqaf (berhenti bacaan), maka dibaca dua cara iaitu matikan ya' dan dibaca nun 2 harakat atau ya' dihazafkan dan nun dimatikan

3) Dalil dari matan al-Syatibiyyah:
وفي النمل أتان ويفتح عن أولى
حمى وخلاف الوقف بين حلا علا

Rujuk gambar untuk lebih jelas.



Ahad, 25 April 2021

IMAM AZ ZAHABI DAN QIRAAT

 IMAM AZ ZAHABI DAN QIRAAT

Al Imam Syamsuddin Abu Abdullah bin Muhammad Az Zahabi(748H) pengarang kitab Siyar A’lam An Nubala’ adalah Ulama’ hadis dan sejarah yang sangat terkenal. Pun begitu, perlu diketahui bahawa Ulama’ kelahiran Damsyiq,Syria ini juga sangat
hebat
dalam bidang Qiraat. Beliau telah bermusafir ke Mesir dan banyak negara untuk bertalaqqi.
Pada tahun 691 Hijrah, beliau telah bertalaqqi dengan Allamah Jamaluddin Abu Ishaq al ‘Asqalani yang terkenal dengan julukan Al Fadhili. Beliau membaca di hadapan gurunya bacaan Jama’ (menghimpunkan banyak qiraat dalam satu khatam). Sayangnya, Al Fadhili wafat sebelum pengkhatamannya.
Beliau kemudiannya membaca pula dengan Tholhah Ad Dumyathi sehingga khatam Jama’ atas jalan Ilm (الجمع على العلم). Kemudian menuju ke Ba’labakka bertalaqqi dengan Muwaffiq An Nashibi. Kemudian ke Iskandariah bertalaqqi dengan Sahnun dan Yahya bin Sowaf.
Di antara murid-muridnya ialah Ahmad bin Ibrahim At Thohhan, Ibrahim bin Ahmad As Syami dan Abi Al Ma’ali Muhammad bin Ahmad Al Lubban (guru Imam Ibnu Al Jazari).
🔶 Paling penting dan sangat menakjubkan, rupanya jumlah kitab karangan Imam Az Zahabi dalam bidang qiraat mencecah hampir kepada 100 buah. Di antara kitab Qiraat karangannya yang dicetak ialah Ma’rifatul Qurra’ Al Kibar ‘ala Thobaqaat wal A’shar yang dicetak Muassasah Ar Risalah di Beirut, Lubnan.
Rujukan : Ilmu Qiraat Nasy'atuhu, athwaruhu, Atsaruhu fi al Ulum As Syar ieyyah karangan Dr Nabil Ali Ismail.




Jumaat, 23 April 2021

وَلَا الضَّاۤلِّيْنَ JANGAN RAPAT BIBIR KETIKA INI.

 JANGAN RAPAT BIBIR KETIKA INI.


Ketika membaca وَلَا الضَّاۤلِّيْنَ di dalam Surah Al fatihah, ramai di kalangan kita yang tidak perasan kita sedang MERAPATKAN BIBIR ketika menyebut (وَلَا الض). Tepatnya ketika menyebut ‘ladh’ iatu ketika menyentuh makhraj ‘dhod’. Ini kurang tepat kerana :

1- Huruf 'Lam' sebelum 'dhod' berbaris fathah. Maka perlu dibuka bibir kecuali sesudah 'lam' ada huruf 'mim' (لَمْ) atau 'ba' (لَبْ). Ketika itu barulah dirapatkan bibir.

Adapun jika selepas 'lam'(dan semua yang berbaris fathah) tiada huruf 'mim' atau 'ba' , bibir tidak merapat penuh bahkan mesti terbuka. Cuba anda sebut لَنْ , لَسْ , dan لَقْ sebagai contoh. Pasti bibir tidak merapat.

2- Jika kita baca dengan merapatkan bibir, biasanya akan hilanglah sifat Rakhawah(suara terlepas) pada Dhod dan bertukar menjadi Syiddah(suara tertahan). Dan sifat istithalah padanya juga menjadi kurang sempurna.

3- Makhraj Dhod adalah dengan mengangkat dan mengenakan tebing lidah samada kiri atau kanan kepada gigi geraham di atasnya. Merapatkan bibir biasanya menyebabkan makhraj Dhod tidak tepat dan biasanya hujung lidah akan terkena pada belakang gigi depan atas. Sudah tentu ia bukan makhraj Dhod