Sabtu, 29 Mei 2021

𝙈𝙐𝙎𝙃𝘼𝙁 𝙔𝘼𝙉𝙂 𝘽𝘼𝙄𝙆 𝙏𝙐𝙇𝙄𝙎𝘼𝙉𝙉𝙔𝘼

 𝙈𝙐𝙎𝙃𝘼𝙁 𝙔𝘼𝙉𝙂 𝘽𝘼𝙄𝙆 𝙏𝙐𝙇𝙄𝙎𝘼𝙉𝙉𝙔𝘼

Ada di pasaran, mushaf yang tulisannya sangat cantik tetapi agak sukar dibaca. Bila kita baca, rasa tak ‘lajak’. Ada mushaf pula yang khatnya sederhana, cantik tetapi bukan paling cantik, tetapi senang nak baca. Rasa ‘lajak’ nak baca. Pilihlah yang ini. Yang sesuai dengan mata anda. Kerana tulisan yang tercantik tidak semestinya yang
terbaik
.
Yahya bin Muaz berkata :
أَشْتَهِى مِنَ الدُّنْيَا شَيْئَيْنِ : بَيْتًا خَالِيًا وَمُصْحَفًا جَيِّدَ الخَطِّ أَقْرَأُ فِيهِ القُرْآنَ.
Aku dambakan dari dunia ini dua perkara : rumah yang kosong (jauh dari kebisingan) dan mushaf yang tulisannya baik, padanya aku membaca Al Quran.
Ini disebut Imam al Qurthubi di dalam At Tizkar fi afdhal al Azkar.





Ahad, 23 Mei 2021

Formula MAD LAZIM HARFI (مد لازم حرفي) Belajar Cara Membaca AlQuran M.s ...

𝐘𝐀 𝐌𝐀𝐃 𝐕𝐒 𝐘𝐀 𝐒𝐄𝐁𝐄𝐍𝐀𝐑

 𝐘𝐀 𝐌𝐀𝐃 𝐕𝐒 𝐘𝐀 𝐒𝐄𝐁𝐄𝐍𝐀𝐑

Ketika saya mengatakan, tengah lidah tidak boleh menyentuh lelangit atas ketika menyebut Ya Mad, seorang Ustazah Al Quran bertanya. “Saya baca, lidah sentuh lelangit Ustaz. Kenapa ya Ustaz?".
🔶 JAWAPAN:
1- Sebenarnya, kesalahan pembaca di sini ialah terlalu berlebihan mengangkat tengah lidah. Pembaca perlu bezakan sebutan ya mad seperti إِيمَانًا dengan ya bukan mad seperti إِيَّاكَ. Ketika menyebut ya mad (إِيمَانًا), tengah lidah terangkat tetapi tidak menyentuh lelangit adapun ketika menyebut ya bukan mad (إِيَّاكَ), tengah lidah akan terangkat dan akan berlaku sentuhan pada lelangit.
2- Ya Mad ialah ya mati dan sebelumnya huruf berbaris kasrah. Contohnya كِى, مِى , dan سِى . Selain itu, semuanya adalah ya bukan mad seperti ذَوَاتَىْ dan يَدْعُونَ .
3- Makhraj huruf ada dua. Makhraj Muhaqqaq yang menjadi tempat keluar semua huruf kecuali huruf Mad dan Makhraj Muqaddar yang menjadi tempat keluar tiga huruf mad. Ya mad adalah berada pada makhraj muqaddar.
🔹 Makhraj Muqaddar (مخرج مقدر) ini dita’rifkan di dalam Taisir Ar Rahman sebagai :
هُوَ الذى لَا يَعْتَمِدُ عَلَى جُزِءٍ مُعَيَّنٍ مِنْ أَجْزَاءِ الحَلْقِ أَوِ اللِّسَانِ أَوِ الشَّفَتَيْنِ وَلَا يَنْتَهِى فِى نُقْطَةٍ مُحَدَّدَةٍ بَلْ يَنْتَهِى بِانْتِهَاءِ هَوَاءِ الزَّفِيرِ ...
Ia adalah apa yang tidak berpasak pada bahagian tertentu samada dari kerongkong, lidah atau bibir dan ianya tidak terhenti pada satu titik yang terbatas. Bahkan ia terhenti dengan terhentinya hembusan udara.
🔶 HURAIAN TEKS :
Makhraj muqaddar ini ialah makhraj yang dikadarkan sahaja. yang tidak dapat ditentukan titik tepatnya.
▪Jika orang bertanya kita, “ di mana makhraj Ba’ secara tepatnya?”. Kita boleh jawab : “ dua bibir yang dirapatkan”.
▪Jika orang bertanya kita lagi , “ di mana makhraj Qaf secara tepat?”. Kita boleh jawab : “ di bahagian lelangit lembut iaitu apabila pangkal lidah menyentuhnya”.
▪Tetapi jika ditanya : “di mana makhraj ya mad secara tepat?”. Kita kelu. Kita hanya mampu sebut “rongga”. Tapi kita tidak mampu menyebut titik tepat makhrajnya kerana memang tiada titik tepat.
Maka oleh itu, menyebut ya mad seperti كِى, مِى , dan سِى dan mengenakan tengah lidah ke lelangit adalah salah. Ia telah mengubah ya mad menjadi ya sebenar. Ini kerana, telah berlaku perubahan dari makhraj muqaddar kepada makhraj muhaqqaq. Dari huruf jaufiyyah kepada syajriyyah.
KESIMPULAN :
Ya mad : tiada sentuhan tengah lidah pada lelangit.
Ya bukan mad : berlaku sentuhan ringan di atara tengah lidah dengan lelangit.
Wallahu A’lam. Hanif Azmir bin Hassim Nibong Tebal 23 Mei 2021


Soalan:Ustadz, nak tanya
😁
Utk huruf Ya ada sentuh lelangit? Saya perasan yg saya sebut tusgt dekat dgn lelangit tapi tak sentuh lagi..
Dan bolehkah saya fahamkan huruf ya pertengahan lidah diangkat lebih tinggi dari mad ya..

Jawapan: Huruf Syajriyyah ada tiga iaitu jim, syin dan Ya bukan mad.
Makhraj ketiganya ialah tengah lidah terangkat dan sentuh lelangit atas. Cuma ada beberapa beza. Antaranya tahap sentuhan.
Ya bukan mad seperti يوم dan يوقنون akhi, tengah lidah akan sentuh tetapi sangat ringan. Sama juga Syin, ada sentuhan tetapi ringan. berbeza dengan jim, sentuhannya kuat.
Justeru bila baca ya bukan mad, kita rasa macam lidah tak setuh sebab terlalu ringan sentuhannya

Sabtu, 22 Mei 2021

BERAPA JUMLAH SEBENAR TINGKATAN BACAAN?

 BERAPA JUMLAH SEBENAR TINGKATAN BACAAN?

Soalan ini pernah ditimbulkan seorang lepasan Shoubra, Mesir. Jadi saya tolong cari. Semoga ada manfaat terutama untuk guru-guru Al Quran.
Syeikh Aiman Ahmad Ahmad Said, Syeikh Muqri’ di Masjid Al Nabawi menyebutkan bahawa di dalam kitab-kitab tajwid hari ini disebutkan dua pendapat.
🔹 PENDAPAT 1 :
Terdapat tiga tingkatan iaitu Tartil, Hadar dan Tadwir.
🔹 PENDAPAT 2 :
Terdapat 4 tingkatan iaitu Tartil, Hadar, Tadwir dan ditambah satu iaitu Tahqiq.
Lalu katanya lagi, menyimpulkan :
والصَّوابُ إن شَاءَ اللَّهُ أَنَّ التَرْتِيلَ يُشْمِلُ التَّحْقِيقَ وَالحَدْرَ وَالتَّدْوِيرَ، فَكُلُّ مَنْ يَقْرَأُ بِهَذِهِ المَرَاتِبِ الثلَاثِ مُؤْتَمَرٌ بِقَوْلِهِ تَعَالىَ: ((وَرَتِّلِ القُرْآنَ تَرْتِيلًا)).
Yang benar In sya Allah bahawasanya tartil itu merangkumi tahqiq, hadr, dan tadwir. Maka setiap yang membaca dengan tingkatan yang tiga ini (tahqiq, hadr dan tadwir) adalah terhimpun pada firman Taala “ وَرَتِّلِ القُرْآنَ تَرْتِيلًا". Bacalah Al Quran dengan tartil.
🔶 KESIMPULAN
Saya berpendapat bahawa apa yang disebutkan Syeikh Aiman Ahmad Ahmad Said itu adalah pendapat yang paling tepat iaitu tingkatan bacaan hanya 3 iaitu tahqiq, hadr dan tadwir. Dan semua itu mencakupi makna tartil. Dalilnya:
◾1- Ia disebut sendiri oleh ulama’ yang dianggap sebagai ketua ulama’ al Quran iaitu Al Imam Ibnu Al Jazari di dalam kitabnya Toyyibah An Nasyr :
وَيُقْرَأُ الْقُرْآنُ بِالتَّـحْقِيقِ مَعْ حَدْرٍ وَتَدْوِيرٍ وَكُلُّ مُتَّبَعْ
مَعْ حُسْنِ صَوتٍ بِلُحُونِ الْعَرَبِي مُرَتَّلاً مُجَوَّداً بِالْعَرَبِي
Dan dibaca Al Quran itu dengan Tahqiq, bersama Hadr dan Tadwir, dan semuanya diikuti #
Bersama suara yang baik dengan lahjah arab secara tartil , bertajwid dan dengan Bahasa Arab #
◾2- Syeikh Ibrahim Muhammad al Jarmi menyebut : “ Kalaulah tartil dijadikan satu tingkatan yang lain, nescaya tahqiq, hadr dan tadwir tidak lagi dianggap tartil. Sedangkan semua bacaan Al Quran tidak dibaca melainkan dengan tartil”.
◾3- Kata sekumpulan Ulama' Jordan yang mengarang Al Munir fi ahkam At Tajwid secara berjemaah :
فَالتَّرْتِيلُ صِفَةٌ لِلقِرَاءَةِ المُلْتَزَمَةِ بِأَحْكَامِ التَّجْوِيدِ فِي جَمِيعِ هَذِهِ المَرَاتِبِ الثَّلَاثِ
Maka Tartil adalah sifat bagi bacaan yang dilazimi dengan (menjaga) hukum-hakam tajwid pada semua tingkatan yang tiga ini.
🔸Maksud : Para ulama’ ini berpendapat bahawa tartil adalah sifat bacaan bukan tingkatan bacaan.
🔸Huraian : Contohnya ada tiga kumpulan pelajar, kumpulan darjah satu, darjah dua dan darjah tiga. Mereka berbeza darjah tetapi semua mereka masih disifatkan sebagai kanak-kanak.
◾4- Ramainya ulama dan para pengarang kitab yang berpegang bahawa tingkatan bacaan hanya tiga iaitu tahqiq, hadr dan tadwir. Di antaranya Syeikh Ibrahim As Samannudi, Dr Aiman Suwaid, Dr. Suad Abdul Hamid, Syeikh Muhammad Mahmud Abdul 'Alim dan selain mereka.
Pun begitu, kita sangat menghormati pandangan ulama lain yang mengatakan bahawa tartil adalah salah satu martabat bacaan. Di antara mereka ialah Syeikh Usman bin Sulaiman Murad, Syeikh Mahmud Ra’fat Muhammad Zalth, Syeikh Kamil Muhammad Al Masiri dan selain mereka.
Hanif Azmir bin Hassim 20 Mei 2021 Nibong Tebal



Selasa, 11 Mei 2021

36 Surah Yaasin Ayat 01-70 M.s 440-444 Juz 22-23 Bacaan Al Quran Di Mas...

KEMULIAAN MENGAJAR KANAK-KANAK

 KEMULIAAN MENGAJAR KANAK-KANAK

Tiada istilah, “Mak cik tak larat dah Ustaz. Dah 20 tahun mengajar Al Quran di kampung ni. Bagi Ustazah-ustazah muda pula sambung ajar anak-anak ini”. Teruskan wahai guru Al Quran selagi kudrat masih ada. Biar malaikat menjadi saksi, engkau menghembus nafas yang terakhir sebagai guru al Quran.
Ada beberapa perkara menarik berkait tajuk ini yang disebut Imam Abu Al Laits As Samarkandi ( wafat 373 H) di dalam kitabnya berjudul Bustan Al ‘Arifin:
1- Kata Ibrahim An Nakhaie (wafat 96 H), ulama’ agung bumi Kufah : Pengajar kanak-kanak itu para Malaikat sentiasa memohon ampun baginya, begitu juga binatang di bumi, burung di udara dan ikan di lautan.
2- Dikatakan : Sesungguhnya seorang kanak-kanak, apabila dia masuk menemui para guru dan belajar membaca:
بسم الله الرحمن الرحيم
Maka Allah akan mengampunkan tiga jiwa : ayahnya, ibunya dan gurunya. Nasnya :
وَيُقَالُ : إِنَّ الصَّبِيَّ إِذَا دَخَلَ الكُتَّابَ وَتَعَلَّمَ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ غَفَرَ اللهُ بِذَلِكَ لِثَلَاثَةِ أَنْفُسِ : الأَبِ وَالأُمِّ وَالمُعَلِّمِ.
3- Sahabat Nabi yang mulia, Abu Said Al Khudri(wafat 63 H) berkata :
مَنْ عَلَّمَ ابْنَهُ أَوِ ابْنَتَهُ شَيْئًا مِنَ القُرْآنِ فَلَهُ بِكُلِّ دِرْهَمٍ أَعْطَاهُ لِلْمُعَلِّمِ وَزْنُ جَبَلِ أُحُدٍ, وَإِذَا خَرَجَ الصَّبِيُّ مِنْ بَيْتِهِ إِلَى الكُتَّابِ, يَكْثُرُ الخَيْرُ فِى بَيْتِ وَالِدِهِ وَيَقِلُّ الشَّرُّ فِيهِ وَيَهْرُبُ الشَّيْطَانُ مِنْهُ.
Siapa yang memberi didikan kepada anak lelakinya atau anak perempuannya sesuatu dari Al Quran, maka bagi setiap dirham yang dia berikan kepada guru seperti timbangan Gunung Uhud, Apabila apabila anaknya itu keluar dari rumah ke rumah para guru, maka bertambahlah kebaikan di dalam rumah ayahnya, dan sedikitlah keburukan dan larilah syaitan daripadanya.
4- Berkata Mufassir agung dari Basrah, Imam Hasan Al Basri (wafat 110H), sesiapa yang mengajarkan anaknya Al Quran, Allah akan memakaikannya tiga helai sutera syurga, yang setiap helaiannya lebih baik dari apa yang berasal dan berada di dunia.(Itu adalah ketika) manusia tidak berpakaian…
Ya Allah jemputlah kami sebagai pencinta dan guru Al Quran walau hanya kepada anak dan cucu sendiri.